Bu çalışmada, ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler ve fen bilimleri derslerinin disiplinlerarası yaklaşımla, okul dışı alanda işlenmesine ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, nitel araştırma yöntemi temelinde durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kayseri’de özel bir okulda beşinci sınıfta öğrenim gören 15 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların görüşlerini ortaya koymak için sosyal bilgiler ve fen bilimleri derslerinin disiplinlerarası yaklaşımla oluşturulduğu ders süreci, araştırmanın yapıldığı okula dört kilometre uzaklıkta bulunan okul dışı bir alanda gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, katılımcılardan iki dersin disiplinlerarası yaklaşımla işlenmesinin bütüncül açıdan daha iyi anlaşıldığı, öğrenmeyi kolaylaştırdığı, konuların kalıcılığını arttırdığı görüşlerine ulaşılmıştır. Sürecin okul dışı alanda işlenmesine ilişkin görüşleri ise sıkıcılığı ve stresi azalttığı, ilgi ve merak uyandırdığı, konulara farklı bakış açıları kazandırdığı, arkadaşlarıyla ilişkilerinin olumlu yönde etkilendiği yönünde olmuştur.
In this study, it is aimed to determine the opinions of middle school fifth grade students regarding teaching social studies and science courses through interdisciplinary approach in outdoor. For this purpose, the study is designed as a case study based on qualitative research method. The working group of the research consists of 15 students in the fifth grade in a private school in Kayseri in the 2018-2019 academic year. The research was conducted in a course outdoor, four kilometers away from the school, to reveal participants opinions about teaching social studies and science courses through interdisciplinary approach. The data are collected using a semi-structured opinion form, and descriptive analysis is used to analyze the data. According to the results of the study elicited from the participants, teaching the two subjects through interdisciplinary approach facilitates learning, increases the permanency of the subjects, and helps students to understand better in a more general and holistic way. Concerning the effects of conducting the process outside of the classroom on the students, it is concluded that it reduces boredom and stress, arouses interest and curiosity, give different perspectives, and had a positive effect on relationships with other friends.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 20, 2021 |
Publication Date | December 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License