In this study, it was aimed to investigate the effects of Web 2.0 tools used in social studies course on environmental sensitivities of secondary school students. The research was designed according to the quasi-experimental design with pretest-posttest control group, one of the quantitative research method designs. The study group of the research consists of 39 fifth grade students (20 experimental groups, 19 control groups) studying in a secondary school in the Küçükçekmece district of Istanbul in the fall of the 2020-2021 academic year. Environmental Sensitivity Scale was used as data collection tool. The application was carried out within the scope of the "Human and Environment" unit of the social studies course in 19 course hours (19x30 min.). Course-oriented practices were carried out in the control group in line with the current program, while the courses were carried out with the applications using Web 2.0 tools together with the current program in the experimental group. The data obtained from the scale, which was applied as a pre- and post-test before and after the applications, were analyzed in the context of the research hypotheses. As a result of the research, it was determined that the web 2.0 tools used in the social studies course did not make a statistically significant difference between environmental sensitivities pre-test and post-test scores of the students; however, it has been concluded that it has positive effects.
Bu araştırmada sosyal bilgiler dersinde kullanılan Web 2.0 araçlarının ortaokul öğrencilerinin çevresel duyarlılıklarına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemi desenlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desene göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim ve öğretim yılının güz döneminde İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde bulunan bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 39 (20 deney grubu, 19 kontrol grubu) beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Çevresel Duyarlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Uygulama, sosyal bilgiler dersinin “İnsan ve Çevre” ünitesi kapsamında 19 ders saati (19x30 dk.) sürecinde gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubuna yürürlükte olan program doğrultusunda derse yönelik uygulamalar gerçekleştirilmiş, deney grubunda ise yürürlükte olan programla birlikte Web 2.0 araçlarının kullanıldığı uygulamalar ile dersler yürütülmüştür. Uygulamalar öncesinde ve sonrasında ön ve son test olarak uygulanan ölçekten elde edilen veriler araştırmanın hipotezleri bağlamında analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın sonucunda sosyal bilgiler dersinde kullanılan web 2.0 araçlarının öğrencilerinin çevresel duyarlılıkları ön test ve son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturmadığı; ancak olumlu yönde etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 20, 2021 |
Publication Date | December 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License