BibTex RIS Cite

UNESCO VE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 33 - 45, 01.07.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı UNESCO’nun kuruluşundan bugüne kadar sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili olarak yapmış olduğu yayınları değerlendirmektir. Bu yayınlar UNESCO’nun web sayfasındaki eğitim yayınları içerisinde yer alan makale, kitap, rapor ve dokümanlardan oluşmaktadır. Bu yayınlardan elde dilen 259 belge doküman incelemesi yoluyla değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Ayrıca bu yayınların incelenmesinde içerik analizine başvurulmuştur. Sosyal Bilgiler eğitimi yayınlarının öğretim materyalleri, ders kitapları, eğitim programları ve disiplinler arası sosyal bilgiler öğretimi gibi birkaç ana başlık altında yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Sosyal Bilgiler Eğitimi’nin içeriğini oluşturan disiplinlerin öğretimiyle ilgili olan yayınlarda incelenmiştir. Konuya yönelik incelemede ders kitaplarında yer alan konu alanlarına ve dersin amaç niteliğine yönelik çalışmaların tüm çalışmalar içerisinde daha fazla bir ağırlığı olduğu görülmektedir. Yapılan değerlendirme ulusların birbirlerine kaynaştırılması ve dünya barışının ön planda yer alması gerektiğinin vurgulanması da ulaşılan sonuçlar arasında yer almaktadır. Diğer taraftan UNESCO ilk yıllarındaki dünya ve ulusal değerlerin ders kitaplarında nasıl yer aldığına yönelik büyük ve sistematik ilgisini son yıllarda devam ettirememiştir

References

  • Akhan N. E. (2013). Adım adım ekonomi okuryazarlığı: sosyal bilgiler dersleri için alternatif yollar. Adıyaman Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, 6(14), 1-36.
  • Akyüz, Y. (2003). Osmanlıdan günümüze öğretmen istihdam ilke ve politikalarına eleştirel bir bakış. Öğretmen yetiştirme ve istihdamı sempozyumu. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları, 165-188.
  • Altun, A. (2011). UNESCO’nun medya okuryazarlığı eğitimi faaliyetlerine toplu bir bakış (1977-2009). Milli eğitim, 191, 86-107.
  • Altun, A. ve Ata, B. (2013). UNESCO’nun tarih eğitimi yayınlarına yönelik bir değerlendirme (1947-2012).
  • Adıyaman Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, sosyal bilgiler eğitimi özel sayısı, 6(14),107- 139.
  • Cox, C. B. (1974). Secondary social studies curriculum and pedagogy in the United States. International social science journal, UNESCO serial article, XXVI, 3, 498-508.
  • Demircioğlu, İ.H, Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturma sürecinde tarih eğitimi; amaç, işlev ve içerik. Değerler eğitimi dergisi, 6(15), 69-88.
  • Lambert J (1947). Working papers of the seminar on education for ınternational understanding. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 19.01.2010).
  • Mehlinger, H. D. (1981). Handbook for the teaching of social studies. Paris: UNESCO publication (Guides).
  • Mehlinger, H. D. (1987). Manuel de l'Unesco pour l'enseignement des programmes d'études sociales. http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001885/188517fo.pdf (Erişim tarihi: 23.06.2015).
  • Tavşancıl, E., ve Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: epsilon yayınları.
  • UNESCO (1947a). Some suggestions on the objectives to be stressed in teaching geography, history, civics, and the other social studies. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 19.01.2010).
  • UNESCO (1947b). Group 3ss of area 1-unesco seminar at sevres. Sevres. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1947c). Social studies teaching and ınternational understanding. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 19.01.2010).
  • UNESCO (1948). A realictic approach to education for a world society in secondary schools. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1949). Australion national seminar on “teaching about the united nations and its objectives”. Australia. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1951). A comparative study of curricula in history, geography and social studies. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1952). Tentative suggestions for the expert meeting on the teaching of the social sciences. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1954). Learning about other cultures notes on two studies of textbooks. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1955a). Treatment of Asia in primary grade textbooks (Form a report on Phlippine social studies textbooks). http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1956a). A summary appraisal of reports received from national commissions concerning the treatment of asia in teheir syllabuses, textbooks and other teaching materials. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1956b). Curriculum experiments and research in the field of teaching and social studies. New York. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1956c). A Survey of the social studies textbooks used in the schools of British Columbia (Canada) examined with reference to the countries of Asia. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1958a). International understanding and co-operation, documents relating to ımprevment of textbooks and teaching. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1958b). UNESCO’s major project on mutual appreciation of eastern and western cultural values. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1958c). Genereal trends in the treatment of other countries in social studies textbooks in japan. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1963). Meeting of experts on theımprovement of textbooks for the objectives of unesco’s major project on mutual apprecıation of eastern and western cultural values. Paris. http://www.unesco. org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1964). Final report concerning mission as lecturer in social studies. Uganda. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1968). Meeting of experts on educational methods designed to combat racial prejudice. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1970). The Teaching of the social studies in primary teacher training institutions in Asia. Bangkok. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010)
  • UNESCO (1973). Social studies: a short bibliography. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1974). Task force on the contribution of the social sciences to the mab (Man and the biosphere) programme. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1976). The Role of social studies in the international education of children and young people. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1978). Integration of population education into secondary school social studies curriculum: Sierra Leone (mission). Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1980). Social science and teacher education: a case study approach guyana and Canada. Canada. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1984). Population education in social studies: some sample lessons for the secondary level. Bangkok. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1999a). Social studies in caribbean schools: some challenges for ınstruction and assessment. Caribbean. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1999b). Citizenship education, democracy and global shifts re-thinking caribbean social studies. Caribbean. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • Yaman, H., Dündar, S. ve Ayvaz, Ü. (2014). An assessment towards the publications of unesco about mathematics education (1989‐2013). ICEMST 2014 - International conference on education in mathematics, science & technology, May 16–18, Konya, Turkey.
  • Yıldırım A ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık, Ankara.

UNESCO AND SOCIAL STUDIES EDUCATION

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 33 - 45, 01.07.2016

Abstract

Present research aims at examining the publications of UNESCO on teaching social sciences starting from its establishment. These publications consist of articles, books, reports and documents on the website of the organization. The 259 publications on the site were examined through document analysis. Content analysis was also conducted for these documents. The documents under the research were categorized under the titles of teaching materials, textbooks, curricula and interdisciplinary social science teaching. The publications on disciplines contributing to the content of social science teaching were examined as well. Publications dealing with objectives and quality of the courses were found to overweigh the remaining content. The emphasize on creation of international homogeneity and global peace were found to be prominent objectives in the publications. Nevertheless, the examination revealed that UNESCO lost its systematic and significant interest in how national and global values were addressed in textbooks.

References

  • Akhan N. E. (2013). Adım adım ekonomi okuryazarlığı: sosyal bilgiler dersleri için alternatif yollar. Adıyaman Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, 6(14), 1-36.
  • Akyüz, Y. (2003). Osmanlıdan günümüze öğretmen istihdam ilke ve politikalarına eleştirel bir bakış. Öğretmen yetiştirme ve istihdamı sempozyumu. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları, 165-188.
  • Altun, A. (2011). UNESCO’nun medya okuryazarlığı eğitimi faaliyetlerine toplu bir bakış (1977-2009). Milli eğitim, 191, 86-107.
  • Altun, A. ve Ata, B. (2013). UNESCO’nun tarih eğitimi yayınlarına yönelik bir değerlendirme (1947-2012).
  • Adıyaman Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, sosyal bilgiler eğitimi özel sayısı, 6(14),107- 139.
  • Cox, C. B. (1974). Secondary social studies curriculum and pedagogy in the United States. International social science journal, UNESCO serial article, XXVI, 3, 498-508.
  • Demircioğlu, İ.H, Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturma sürecinde tarih eğitimi; amaç, işlev ve içerik. Değerler eğitimi dergisi, 6(15), 69-88.
  • Lambert J (1947). Working papers of the seminar on education for ınternational understanding. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 19.01.2010).
  • Mehlinger, H. D. (1981). Handbook for the teaching of social studies. Paris: UNESCO publication (Guides).
  • Mehlinger, H. D. (1987). Manuel de l'Unesco pour l'enseignement des programmes d'études sociales. http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001885/188517fo.pdf (Erişim tarihi: 23.06.2015).
  • Tavşancıl, E., ve Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: epsilon yayınları.
  • UNESCO (1947a). Some suggestions on the objectives to be stressed in teaching geography, history, civics, and the other social studies. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 19.01.2010).
  • UNESCO (1947b). Group 3ss of area 1-unesco seminar at sevres. Sevres. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1947c). Social studies teaching and ınternational understanding. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 19.01.2010).
  • UNESCO (1948). A realictic approach to education for a world society in secondary schools. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1949). Australion national seminar on “teaching about the united nations and its objectives”. Australia. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1951). A comparative study of curricula in history, geography and social studies. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1952). Tentative suggestions for the expert meeting on the teaching of the social sciences. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1954). Learning about other cultures notes on two studies of textbooks. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1955a). Treatment of Asia in primary grade textbooks (Form a report on Phlippine social studies textbooks). http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1956a). A summary appraisal of reports received from national commissions concerning the treatment of asia in teheir syllabuses, textbooks and other teaching materials. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1956b). Curriculum experiments and research in the field of teaching and social studies. New York. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1956c). A Survey of the social studies textbooks used in the schools of British Columbia (Canada) examined with reference to the countries of Asia. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1958a). International understanding and co-operation, documents relating to ımprevment of textbooks and teaching. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1958b). UNESCO’s major project on mutual appreciation of eastern and western cultural values. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1958c). Genereal trends in the treatment of other countries in social studies textbooks in japan. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1963). Meeting of experts on theımprovement of textbooks for the objectives of unesco’s major project on mutual apprecıation of eastern and western cultural values. Paris. http://www.unesco. org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1964). Final report concerning mission as lecturer in social studies. Uganda. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1968). Meeting of experts on educational methods designed to combat racial prejudice. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1970). The Teaching of the social studies in primary teacher training institutions in Asia. Bangkok. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010)
  • UNESCO (1973). Social studies: a short bibliography. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1974). Task force on the contribution of the social sciences to the mab (Man and the biosphere) programme. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1976). The Role of social studies in the international education of children and young people. Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1978). Integration of population education into secondary school social studies curriculum: Sierra Leone (mission). Paris. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1980). Social science and teacher education: a case study approach guyana and Canada. Canada. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1984). Population education in social studies: some sample lessons for the secondary level. Bangkok. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1999a). Social studies in caribbean schools: some challenges for ınstruction and assessment. Caribbean. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • UNESCO (1999b). Citizenship education, democracy and global shifts re-thinking caribbean social studies. Caribbean. http://www.unesco.org/ulis/en/ (Erişim tarihi: 9.01.2010).
  • Yaman, H., Dündar, S. ve Ayvaz, Ü. (2014). An assessment towards the publications of unesco about mathematics education (1989‐2013). ICEMST 2014 - International conference on education in mathematics, science & technology, May 16–18, Konya, Turkey.
  • Yıldırım A ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık, Ankara.
There are 40 citations in total.

Details

Other ID JA48YM42CG
Journal Section Articles
Authors

Murat Tarhan This is me

Adnan Altun This is me

Publication Date July 1, 2016
Submission Date July 1, 2016
Published in Issue Year 2015 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Tarhan, M., & Altun, A. (2016). UNESCO VE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 1(1), 33-45. https://doi.org/10.34137/jilses.239183