Architecture and fashion have always been
intertwined. These two disciplines, which sometimes coalesce very clearly, are
based on human scales, both of which are two parallel sectors aimed at
addressing aesthetic values. The clothes at the beginning, the shelter that was
built afterwards, were produced in order to provide a shelter that protects it
from the primitive ages for day-to-day, human body. It is a fact that primitive
people are inspired by textile materials in their garments while creating the concept
of 'home' both aesthetically and functionally. In addition, both disciplines
mainly produce three-dimensional design products from two-dimensional
materials. The interactions between the interdisciplinary fashion and the
architecture, the similarities, the common designs have made the interaction of
the two disciplines visible. These two design disciplines utilize common
concepts and create their designs, fed by common design elements, despite the
differences in scale and materials used. Common concepts and methods of fashion
and architecture disciplines; They share their intuitive attitudes, scientific,
social, economic, cultural, technological, artistic and aesthetic approaches
with each other and provide new transfers to their fields with this
cooperation. Concepts, design methods, terminology, forms, structures, surfaces
reflect themselves in the field of architecture and textiles as current
reflections of both fields. This communion and sharing allows both disciplines
to turn into a source of development for the other. In the present paper, the
historical parallels between architecture and fashion design disciplines are
underlined and the common points of fashion and architecture discipline are
tried to be explained, and their similarities and interactions are emphasized.
The common concepts used by their designers from both disiplins are explored.
Tasarımın en kuvvetli iki dalı mimarlık ve moda her zaman iç içe
olmuştur. Kimi zaman çok belirgin bir şekilde kaynaşan bu iki disiplinin
temelinde insan ölçeği vardır ve her ikisi de estetik değerlere hitap etmeyi
amaçlayan iki paralel sektördür. Başlangıçta giysiler, sonrasında da inşa
edilen korunaklar, ilkel çağlardan günümüze, insan bedeni için, onu koruyacak
bir barınak sağlamak amacıyla üretilmiştir. İlkel insanın hem estetik hem de
fonksiyonel olarak ‘ev’ kavramını yaratırken giysilerdeki tekstil malzemeden
ilham aldıkları bir gerçektir. Ayrıca her iki disiplin de temelde iki boyutlu
malzemelerden, üç boyutlu tasarımsal ürünler üretmektedir. Disiplinler arası
moda ile mimarlık arasındaki paylaşımlar, benzerlikler, ortak tasarımlar iki
disiplinin etkileşimini görünür hale getirmiştir. Bu iki tasarım disiplini,
aralarındaki ölçek ve kullanılan malzeme farklılığına rağmen, ortak tasarım
öğelerinden beslenmekte, ortak konseptleri kullanmakta ve tasarımlarını
oluşturmaktadır. Moda ve mimarlık disiplinlerinin ortak kavram ve yöntemlere;
sezgisel tavırlarını, bilimsel, sosyal, ekonomik, kültürel, teknolojik,
sanatsal ve estetik yaklaşımlarını birbirleriyle paylaşmakta, bu işbirliğiyle
alanlarına yeni aktarımlar sağlamaktadırlar. Kavramlar, tasarım yöntemleri,
terminoloji, formlar, strüktürler, yüzeyler her iki alanın güncel yansımaları
olarak mimari ve tekstil alanında kendini göstermektedir. Bu ortaklık ve
paylaşım, her iki disiplinin de bir diğeri için bir gelişim kaynağına
dönüşmesine imkân vermektedir. Bu makale ile mimarlık ve moda tasarımı
disiplinleri arasındaki tarihsel paralelliklerin altı çizilmiş, moda ve
mimarlık disiplinin ortak noktaları anlatılmaya çalışılarak, benzerlikleri,
birbirlerinden etkileşimleri vurgulanmıştır.
Her iki sanat dalı için ortak kavramlar tasarımcılarının ürünlerinde
nasıl kullandıkları incelenmiştir.
Moda Mimari Giyim tasarım stil analoji doku malzeme oran-orantı çizgi form modernist mimari
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 20, 2016 |
Submission Date | March 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 2 |