Matematiğin önemli bir konu alanı olan
cebir, soyutlama yapabilme gücü gerektirir. Bu nedenle cebir öğrenme alanı ile
ilk defa 6. sınıfta karşılaşan öğrenciler için aritmetikten cebire geçiş
sürecinin iyi yapılandırılması önem taşımaktadır. Cebirin temelini ise harfli
semboller oluşturması nedeniyle araştırmada harfli semboller göz önüne
alınmıştır. Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin harflerin anlamı ile
ilgili düştükleri kavram yanılgılarını aritmetikten cebire geçiş süreci
bağlamında incelemek ve bu kavram yanılgılarını öğrencilerin matematik tutum ve
öz yeterlikleri ile karşılaştırmaktır. Çalışma grubunu; 2016-2017 öğretim
yılında İstanbul ili Avrupa yakasındaki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören
40 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada veriler “Harflerin Anlamı
Hakkında Kavram Yanılgısı Testi”, Tutum Ölçeği ve Öz Yeterlik Ölçeğinden
toplanmıştır. Araştırmada hem nitel hem nicel verilerin kullanıldığı karma
yöntem kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göre öğrencilerin harfleri anlamlandırmada
zorlandıkları görülmüştür. Öğrencilerin harflerle ilgili yanılgı düzeyleri ile
tutum ve öz yeterlik arasındaki ilişki değerlendirme sürecindedir. Elde edilen
bulgulara göre araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulacaktır.
Algebra, an important subject area of mathematics,
requires the
power to do abstraction. Therefore,
it is important
that transition process from arithmetic to algebra is well-structured for students who encounter in 6th grade first
time with
algebra learning area. Due to the fact that the
base of the algebra is composed of alphabetic symbols, alphabetic symbols have been taken into account in the research.
The purpose of this research
is to
examine the misconceptions of the 6th grade students about the meaning of the letters in
the context of the transition process from arithmetic to algebra and
to compare these misconceptions with students’
mathematics
attitudes and self-efficacy. The group of
the research is composed of 40 sixth-grade students who are
studying in a state secondary school in İstanbul European side in 2016-2017 academic year. In the study data
have been
collected by the "Misconception Test About Letters’
Meaning", Attitude Scale and Self-Efficacy Scale. In the study, a mixed method using both qualitative and quantitative data has been used. According to the findings of the study,
it has been seen
that the students have difficulty in
understanding
the letters. The relationship between the
level of students' illusion about letters and attitude and self-efficacy is in the evaluation process. According to the findings obtained, various suggestions will be made to the researchers.
The transition from arithmetic to algebra letters misconception mathematical attitudes mathematic self-efficacy
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2017 |
Submission Date | August 27, 2017 |
Acceptance Date | November 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |