In the present study, the existence
of values in texts of Turkish text book prepared by the Ministry of National
Education for seventh grade students is analyzed. In the opening chapter of the
study section contains definition, classification and functions of value,
values education, place of value in syllabuses texts in the book, values
studied and findings regarding these values. In the research, eighteen texts in
the six themes in Turkish text book prepared by the Ministry of National
Education for seventh grade students are examined. As a result of this
examination, it is determined that which values are present in the texts and
which ones are not. As a result of the review, the values determined in the
abovementioned text book are modesty, determination, peace, success,
scientificity, unity, bravery, diligence, friendship, sensitiveness, honesty,
aesthetics, equity, self-sacrifice, geniality, tolerance, mercy, kindness, hospitality,
respect, love, responsibility, cleanliness, patriotism. However, the justice,
as a value, could not be determined in this book. The most mentioned value in
the texts is aesthetics. After this, the order of other values is as follows:
sensitiveness, patriotism, success, kindness, scientificity, diligence,
friendship, unity, bravery, love, self-sacrifice, geniality, respect,
responsibility, determination, honesty, modesty, peace, equity, mercy,
cleanliness and tolerance.
Bu çalışmada Milli Eğitim
Bakanlığının hazırladığı 7. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan metinlerde
belirlenen değerlerin varlığı incelenmiştir. Araştırmanın giriş bölümünde değerin tanımı, snıflandırılması,
işlevleri, değerler eğitimi, programda değerin yeri ve kitaptaki metinler,
incelenen değerler, bu değerlere ait bulgular yer almıştır.
Araştırmada Milli Eğitim
Bakanlığının hazırladığı 7. sınıf Türkçe kitabındaki altı tema içerisinde
bulunan on sekiz metin incelenmiştir. Bu inceleme neticesinde metinlerde yer
alan değerler ve yer almayan değerler belirlenmiştir.
İncelemenin sonucunda; Millî Eğitim
Bakanlığının hazırladığı 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı’nda alçakgönüllülük, azim,
barış, başarı, bilimsellik, birlik-beraberlik, cesaret, çalışkanlık, dostluk,
duyarlık, dürüstlük, estetik, eşitlik, fedakarlık, güleryüz-tatlı dil, hoşgörü,
merhamet, misafirperverlik, nezaket, saygı, sevgi, sorumluluk, temizlik,
vatanseverlik değerleri tespit edilmiştir. Adalet değeri ise tespit
edilememiştir.
Metinlerde en çok işlenen değer
estetiktir. Estetik değerini sırası ile
duyarlık, vatanseverlik, başarı, nezaket, bilimsellik, çalışkanlık,
dostluk, birlik-beraberlik, cesaret, sevgi, fedakârlık, güleryüz-tatlı dil, saygı,
sorumluluk, azim, dürüstlük, alçakgönüllülük, barış, eşitlik, merhamet,
temizlik, hoşgörü değeri takip etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | January 8, 2018 |
Acceptance Date | October 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |