The
research has been done as one-grouped pre-test-post-test patterned intervention
study with the aim of evaluating the effectiveness of the psychoeducation
program’s on the first grade nursing students’ adaptation to the university and
change in perceiving problem-solving skills. The research has been effectuated
with 46 nursing students. In the psychoeducation program, the subjects which
consist of self-awareness, awareness development, effective problem solving
skills and positive behaviour development are applied in total of eight
sessions. The sessions are held once a week for about 90 minutes in four
separate groups. The data is collected in the first and last session of each
group with student information form, university adjustment scale and problem
solving inventory. Data is analysed by SPSS 15.0 statistical program.
Number-percentile distributions, t-test, Pearson correlation and Mann-Whitney U
test are used in evaluation. At the end of the program, the average of the
students' scores on the university adjustment scale have increased
statistically and students’ average score on the problem solving inventory
significantly been decreased from a statistical point (p<0.05). There has been determined a strong
negative correlation between the UAS and PSI before the psychoeducation program
(r = -.583, p <0.05) and after (r = -.507, p <0.05). It has been stated
that the higher the scores from the UAS, the lower the scores from the PSI. It is observed that
as the students' problem-solving skills perceptions evolve, the level of
adaptation to the university seems to increase. it is recommended
that the content of the applied psychoeducation program should be developed in
accordance with the needs of the students through qualitative studies;
considering that the work is done on the intervention group and so as to
include the control group of similar studies to be carried out later.
Araştırma, problem çözmeye dayalı psikoeğitim
programının hemşirelik I. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum ve problem
çözme becerilerini algılamalarındaki değişimi değerlendirmek amacı ile tek gruplu ön test-son test desenli
müdahale araştırması olarak yapılmıştır. Araştırma 46 hemşirelik öğrencisi ile
gerçekleştirilmiştir. Psikoeğitim programında; kendini tanıma, farkındalık
geliştirme, etkili problem çözme becerileri kazandırma ve olumlu davranışlar
geliştirmeyi kapsayan konular toplam sekiz oturumda uygulanmıştır. Oturumlar
haftada bir kez, yaklaşık 90 dakika süreyle dört ayrı grupta
gerçekleştirilmiştir. Veriler; öğrenci bilgi formu, üniversite uyum ölçeği ve
problem çözme envanteri ile her bir grupta ilk ve son oturumda toplanmıştır. Veriler SPSS 15.0 istatistik programı ile analiz edilmiş,
değerlendirmede sayı-yüzdelik dağılımları, t testi, pearson korelasyon ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. İstatistiksel
anlamlılık için testlerde p<0.05 alınmıştır. Program sonunda öğrencilerin
üniversite uyum ölçeğinden aldıkları puanların ortalaması istatistiksel olarak
anlamlı düzeyde yükselmiş, problem çözme envanterinden aldıkları puanların ortalaması ise
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde azalmıştır (p<0.05). Psikoeğitim programı öncesi (r =
-.583, p<0.05) ve sonrası (r = -.507,
p<0.05) ÜUÖ ile PÇE arasında negatif yönde güçlü bir ilişki belirlenmiştir.
ÜUÖ’den alınan puanlar yükseldikçe PÇE’den alınan puanların düştüğü
saptanmıştır. Öğrencilerin problem çözme beceri algıları geliştikçe
üniversiteye uyum düzeylerinin de arttığı görülmektedir. Çalışmanın müdahale grubu üzerinde yapıldığı göz önünde
tutularak, daha sonra yapılacak benzer çalışmaların kontrol grubu da içerecek
biçimde, uygulanan psikoeğitim programı içeriğinin nitel çalışmalar yoluyla öğrencilerin
gereksinimlerine yönelik olarak geliştirilmesi önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | February 25, 2018 |
Acceptance Date | October 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |