Bu araştırmamız, Siirt merkez ilçe sınırları
içerisindeki ortaokullarda görevli branş öğretmenlerine yönelik olarak
düzenlenen hizmet içi eğitim programlarının etkililiğini ve bu faaliyetlerin
yapıldığı yerlerin değerlendirilmesini amaçlamaktadır.
Araştırmanın evrenini ve örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında Siirt merkez ilçe sınırları içerisindeki ortaokullarda görevli bulunan
branş öğretmenleri oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak
anket formu kullanılmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın araştırma ve geliştirme
(Ar-Ge) birimi olan Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED) tarafından hazırlanan 5’li likert tipi 24 maddeden oluşan
Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerinin
Değerlendirilmesi anketi kullanılmıştır. Anketler
öğretmenlere araştırmacı grubu tarafından elden dağıtılıp toplanmıştır.
Araştırmadan elde edilen veriler,
kodlanarak bilgisayara yüklenilmiş ve istatistik programı kullanılarak
çözümlenmiştir.
This study aims to evaluate effectiveness of the in-service trainings organized for the teachers of secondary schools within the central district of Siirt and the places where these trainings take place. The universe and the sample of the study are secondary school teachers working in the central district of Siirt during 2017-2018 academic year. The questionnaire form is used for data collection. The Evaluation of the in-service training activities questionnaire which is a 5 point Likert-scale questionnaire containing 24 items and prepared by The Research and Development Department of the Ministry of National Education is used. When the descriptive results of the teachers' opinions are examined according to the in-service training activities, it is seen that the average scores ranged from 2.01 to 3.91. In terms of the views on the effectiveness of the in-service training programs, the differences in some items were significant in terms of the number of participants in gender, seniority and in-service training. Opinions on the effectiveness of in-service training activities were seen at a moderate level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | November 25, 2018 |
Acceptance Date | December 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |