Research Article
BibTex RIS Cite

English Language Teachers Qualifications According to 11th and 12th Language Class Students

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 75 - 91, 13.07.2019
https://doi.org/10.34137/jilses.495455

Abstract

The aim of this study is to get the opinions of 11th and 12th
grade students studying in the language department of high schools towards
effective English language teacher qualifications. This study was carried out
in Sivas province. The study group of the study consists of students studying
in language classes. The sample was selected by random sampling method and
consisted of 40 students from three different Anatolian high schools. The data
were collected by a questionnaire including six open-ended questions and
analysed by content analysis method. As a result of the study, in order to be
effective in teaching English, it was revealed that the course should be
practically oriented, rather than abstract information such as grammar and
speaking, listening and writing activities should be included more. In
addition, it is seen that the classroom environment is important, the course
will be more efficient in a fun environment, the teaching should be diversified
by using various methods and techniques, and it should be focused on the use of
visual and audio materials. Also, it was revealed that the teacher should have
a good command of his field and his pedagogical knowledge is important. Teacher
should be polite, friendly and positive in character.

References

  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 38-63.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies. 4(1), 81-94.
  • Aydoğan, İ. Ve Çilsal, Z. (2007). Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirime Süreci (Türkiye ve diğer ülkeler). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22(1), 179-197.
  • Bağçeci, B. Ve Yaşar, M: (2007). Ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimine ilişkin öğrenci görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6(1) 9-16.
  • Burns, A. (2003). Opportunities or Threats? The Case of English as a Global Language. Publishing Research Quarterly, 18(4), 18-25. doi:10.1007/s12109-003-0011-9
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Büyükkatrancıoğlu, N. (2004). A sociolinguistic analysis of the present dimensions of English as a foreign language in Turkey. International Journal of the Sociology of Language, 165, 33-58. doi:10.1515/ijsl.2004.006
  • Can Y, Uluhan B. ve Kartal, Ş. (2017). Cumhuriyet Dönemi Ortaöğretim İngilizce Dersi Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi (Özet Bildiri) (Yayın No:3528625)
  • Can (2018). Öğrenci yanıt sisteminin ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce derslerindeki başarıları ve başarı duyguları üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Crystal, D. (2003). English as a Global Language. USA: Cambridge University Press.
  • Çelebi, M. D. (2006). Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı dil Öğretimi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 285-307.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi (149).
  • Demirel, Ö. (2014). Türkiye'de Yabancı Dil Eğitimi. Ankara: Pegem Yayncılık.
  • Demirel, Ö. (2002). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı, Pegem Akademi. Ankara.
  • Dinçer, A., Göksu, A., Takkaç, A. ve Yazıcı, M. (2013). Common characteristic of an effective English language teacher. The International Journal of Educational Research. 4(3). 1-8.
  • EF English Proficiency Index. (2011). EF EPI Index 2011. Erişim tarihi: 10 Şubat 2017,http://www.ef.com.tr/epi/downloads/
  • EF English Proficiency Index. (2017). EF EPI Index 2017. Erişim tarihi: 11 Eylül 2018, http://www.ef.com.tr/epi/downloads/
  • Erişti, B. (2012) Üstün yetenekli öğrencilerin öğrenme, öğretme, öğretmenlik mesleği ve öğretmen özellikleri ile ilgili görüşleri. Türk üstün zekâ ve eğitim dergisi. 2(1), 18-36.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi. Mersin Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Gökdemir, C. V. (2010). Üniversitelerimizde verilen yabancı dil öğretimindeki başarı durumumuz. Erzurum Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 251-264.
  • Gömleksiz, M. Ve Şenel E. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Turkish Studies. 6(2). 443-454.
  • Haznedar, B. (2010). Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi: Reformlar, Yönelimler ve Öğretmenlerimiz. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya.
  • Işık, A. (2008). Yabancı Dil Eğitimimizdeki Yanlışlıklar Nereden Kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15-27.
  • Karaçalı, A. (2004). Kerem Altun ile "Öğretmen Yeterlilikleri Üzerine". Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim(58).
  • Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce Derslerine Yönelik Tutumun Akademik Başarıya Etkisi. Eğitim ve Bilim. 38(170). 294-307.
  • Koru, S., ve Akesson, J. (2011). Türkiye’nin İngilizce Açığı. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı, 1-19.
  • Korur, F., ve Eryılmaz, A. (2015). Öğretmen Nitelikleri Çevrimiçi Anketi Sonuçlarının. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1817-1834.
  • MEB. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Ankara: TEDP.
  • Mirici, İ.H. (2001). Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Gazi Kitabevi: Ankara.
  • Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., ve Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91-106.
  • Pekrun, R., ve Stephens, E. J., (2010). Achievement emotions: A Control-Value Approach. Social and Personality Psychology Compass4(4), 238–255, 10.1111/j.1751-9004.2010.00259.x.
  • Pishghadam, R., Zabetipour, M. ve Aminzadeh, A. (2016). Examining emotions in English language learning classes: A case of EFL emotions. Issues in Educational Research, 26(3). 508-528.
  • Pyton, J. K. (2007). Professional Development of Foreign Language Teachers. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics Washington DC. ERIC Identifier: ED414768
  • Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli Bir Öğretmende Bulunması Gereken Özelliklerin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 283-298.
  • TEPAV (2014). Türkiye’deki devlet okullarında İngilizce dilinin öğretimine ilişkin ulusal ihtiyaç analizi. Yorum Basın Yayın. 73, ISBN 978-9944-927-66-6.
  • Tok, H. Ve Arıbaş, S. (2008). Avrupa Birliğine Uyum sürecinde yabancı dil öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(15). 205-227.
  • Yükselir, C. (2014). An analysis of the perceptions on academic emotions and emotional experiences in English language teaching. International Journal of English Language Education. 2(2), 269-279.

Lise Dil Bölümünde Okuyan 11. ve 12. Sınıf Öğrencilerine Göre İngilizce Dil Öğretmeni Yeterlilikleri

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 75 - 91, 13.07.2019
https://doi.org/10.34137/jilses.495455

Abstract

Bu çalışmanın amacı
liselerde dil bölümünde okuyan 11 ve 12. sınıf öğrencilerinin İngilizce
öğretmeni yeterliliklerine yönelik görüşlerini almaktır. Bu çalışma Sivas
ilinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu dil sınıflarında okuyan öğrenciler
oluşturmaktadır. Örneklem rastgele örneklem metodu ile seçilerek üç farklı
Anadolu lisesindeki öğrencilerden oluşmuştur. Çalışmaya 40 öğrenci katılmıştır.
Veriler açık uçlu altı sorunun yer aldığı anket formu ile toplanmıştır. Veriler
içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiş, temalar oluşturulmuş ve bu temalara
ilişkin kodlar belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda İngilizce öğretiminin
etkili olması için dersin pratik odaklı olması gerektiği, gramer gibi soyut
bilgilerden ziyade okuma, konuşma, dinleme ve yazma etkinliklerine daha fazla
yer verilmesi gerektiği görülmüştür. Ayrıca sınıf ortamının önemli olduğu,
eğlenceli bir ortamda işlenen dersin daha verimli olacağı, çeşitli yöntem ve
tekniklerden faydalanılarak öğretimin çeşitlendirilmesi gerektiği, görsel ve
işitsel materyallerin kullanılmasına ağırlık verilmesi gerektiği görülmüştür.
Etkili İngilizce öğretimi için öğretmenin de alanına hâkim olması gerektiği,
pedagojik bilgisinin önemli olduğu, karakter olarak kibar, sevecen, arkadaş
canlısı ve olumlu bir kişiliğe sahip olmasının önemli olduğu ortaya
konulmuştur. 

References

  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 38-63.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies. 4(1), 81-94.
  • Aydoğan, İ. Ve Çilsal, Z. (2007). Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirime Süreci (Türkiye ve diğer ülkeler). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22(1), 179-197.
  • Bağçeci, B. Ve Yaşar, M: (2007). Ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimine ilişkin öğrenci görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6(1) 9-16.
  • Burns, A. (2003). Opportunities or Threats? The Case of English as a Global Language. Publishing Research Quarterly, 18(4), 18-25. doi:10.1007/s12109-003-0011-9
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Büyükkatrancıoğlu, N. (2004). A sociolinguistic analysis of the present dimensions of English as a foreign language in Turkey. International Journal of the Sociology of Language, 165, 33-58. doi:10.1515/ijsl.2004.006
  • Can Y, Uluhan B. ve Kartal, Ş. (2017). Cumhuriyet Dönemi Ortaöğretim İngilizce Dersi Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi (Özet Bildiri) (Yayın No:3528625)
  • Can (2018). Öğrenci yanıt sisteminin ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce derslerindeki başarıları ve başarı duyguları üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Crystal, D. (2003). English as a Global Language. USA: Cambridge University Press.
  • Çelebi, M. D. (2006). Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı dil Öğretimi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 285-307.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi (149).
  • Demirel, Ö. (2014). Türkiye'de Yabancı Dil Eğitimi. Ankara: Pegem Yayncılık.
  • Demirel, Ö. (2002). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı, Pegem Akademi. Ankara.
  • Dinçer, A., Göksu, A., Takkaç, A. ve Yazıcı, M. (2013). Common characteristic of an effective English language teacher. The International Journal of Educational Research. 4(3). 1-8.
  • EF English Proficiency Index. (2011). EF EPI Index 2011. Erişim tarihi: 10 Şubat 2017,http://www.ef.com.tr/epi/downloads/
  • EF English Proficiency Index. (2017). EF EPI Index 2017. Erişim tarihi: 11 Eylül 2018, http://www.ef.com.tr/epi/downloads/
  • Erişti, B. (2012) Üstün yetenekli öğrencilerin öğrenme, öğretme, öğretmenlik mesleği ve öğretmen özellikleri ile ilgili görüşleri. Türk üstün zekâ ve eğitim dergisi. 2(1), 18-36.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi. Mersin Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Gökdemir, C. V. (2010). Üniversitelerimizde verilen yabancı dil öğretimindeki başarı durumumuz. Erzurum Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 251-264.
  • Gömleksiz, M. Ve Şenel E. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Turkish Studies. 6(2). 443-454.
  • Haznedar, B. (2010). Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi: Reformlar, Yönelimler ve Öğretmenlerimiz. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya.
  • Işık, A. (2008). Yabancı Dil Eğitimimizdeki Yanlışlıklar Nereden Kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15-27.
  • Karaçalı, A. (2004). Kerem Altun ile "Öğretmen Yeterlilikleri Üzerine". Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim(58).
  • Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce Derslerine Yönelik Tutumun Akademik Başarıya Etkisi. Eğitim ve Bilim. 38(170). 294-307.
  • Koru, S., ve Akesson, J. (2011). Türkiye’nin İngilizce Açığı. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı, 1-19.
  • Korur, F., ve Eryılmaz, A. (2015). Öğretmen Nitelikleri Çevrimiçi Anketi Sonuçlarının. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1817-1834.
  • MEB. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Ankara: TEDP.
  • Mirici, İ.H. (2001). Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Gazi Kitabevi: Ankara.
  • Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., ve Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91-106.
  • Pekrun, R., ve Stephens, E. J., (2010). Achievement emotions: A Control-Value Approach. Social and Personality Psychology Compass4(4), 238–255, 10.1111/j.1751-9004.2010.00259.x.
  • Pishghadam, R., Zabetipour, M. ve Aminzadeh, A. (2016). Examining emotions in English language learning classes: A case of EFL emotions. Issues in Educational Research, 26(3). 508-528.
  • Pyton, J. K. (2007). Professional Development of Foreign Language Teachers. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics Washington DC. ERIC Identifier: ED414768
  • Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli Bir Öğretmende Bulunması Gereken Özelliklerin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 283-298.
  • TEPAV (2014). Türkiye’deki devlet okullarında İngilizce dilinin öğretimine ilişkin ulusal ihtiyaç analizi. Yorum Basın Yayın. 73, ISBN 978-9944-927-66-6.
  • Tok, H. Ve Arıbaş, S. (2008). Avrupa Birliğine Uyum sürecinde yabancı dil öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(15). 205-227.
  • Yükselir, C. (2014). An analysis of the perceptions on academic emotions and emotional experiences in English language teaching. International Journal of English Language Education. 2(2), 269-279.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Yafes Can 0000-0001-5664-6781

Fevzi Dursun 0000-0003-2103-8940

Publication Date July 13, 2019
Submission Date December 11, 2018
Acceptance Date April 9, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Can, Y., & Dursun, F. (2019). Lise Dil Bölümünde Okuyan 11. ve 12. Sınıf Öğrencilerine Göre İngilizce Dil Öğretmeni Yeterlilikleri. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(1), 75-91. https://doi.org/10.34137/jilses.495455