PISA araştırmasında
okuma becerileri; “kişinin topluma katılmak, potansiyelini ve bilgisini
geliştirmek ve amaçlarını gerçekleştirmek için yazılı metinleri anlaması,
kullanması, onlar üzerinde düşünmesi ve onlarla uğraşması” olarak
tanımlanmaktadır.
Bir dil ve beceri
eğitimi olan Türkçe öğretiminde öğrencilerin metni anlamaları, öğrenme sürecine
aktif olarak katılmaları, metni çözümlemeleri, eleştirel düşünme becerilerini
aktif olarak kullanabilmeleri ancak metni oluşturan tüm parçaların bütün olarak
ele alınmasıyla mümkün olacaktır. Böyle bir yaklaşımla Türkçe derslerinin
işlenmesi, öğrencilerin metni gerçekten analiz etmelerini, anlamlandırmalarını
ve metni bir bütün olarak parçalarıyla ve parçaların birbirleriyle olan
ilişkilerini kavramalarına yardımcı olacaktır. Bu veriler
doğrultusunda, yapılan son PISA araştırmasında okuma becerileri alanında ve
temel eğitimden ortaöğretime geçişte büyük bir paya sahip 8. Sınıflar Merkezi
Sınavlarda Türkçe dersindeki öğrencilerin başarısız olma nedenleri düşünüldüğünde
“okuryazarlık” becerilerinin öğrencilerde eksik olduğu görülmektedir. Bu
sebeple, MEB tarafından hazırlanan temel eğitimden ortaöğretime geçişte
uygulanan 8.Sınıf Türkçe Dersi Merkezî Sınav soruları ve soruların dayanağı
olan kazanımlar, PISA yeterliliklerine göre yeniden gözden geçirilmeli ve
yapılandırılmalıdır. Bu bağlamda 8. Sınıf Türkçe Öğretim Programı’ndaki okuma
alanı ile ilgili kazanımlarla PISA yeterlilikleri karşılaştırıldığında Türkçe
dersi kazanımlarının daha çok alt düzey becerileri gerçekleştirmeye yönelik
olduğu sonucu ortaya çıkmaktadır. O halde Türkçe dersi kazanımlarının ve
sorularının PISA okuma becerileri değerlendirme çerçevesine göre daha üst düzey
becerileri ölçebilecek niteliğe çıkarılması uygun olacaktır.
The PISA survey of reading skills; “to participate in
society a person's potential to accomplish their goals and improve the
understanding of written texts knowledge and use to deal with them and consider
them” is defined as. Skills training in the teaching of the Turkish language
and the students understand the text, to take an active role in the learning
process, text analysis, but text to actively use critical thinking skills when
considered as a whole comprise all of the parts that will be possible. With
such an approach in the processing of Turkish lessons, the students really
analyze the text, the ability to understand and teach the text as a whole and
its parts and the parts will help to understand their relationship with each
other. These data are in line with the recent PISA survey of reading skills
from basic education to secondary education in the field and has a large share
in the transition 8. The exam center classes in a course in Turkish students '
failure causes when considering “literacy” skills of students that is missing
in it is observed. For this reason, prepared by the Ministry of education, from
basic education to secondary education is applied in the transition 8.Class
Turkish Center Lessons, exam questions and the questions which forms the basis
of the gains, according to the Pisa competencies should be revised and must be
configured. 8 in this context. Turkish class Turkish lessons with the
acquisitions of the course competencies in the PISA comparison in the lower
level of achievements more than lower-level skills to perform it has been
concluded that. Then a Turkish course, reading skills and problems achievements
according to PISA assessment framework, higher-level skills will be appropriate
to measure the quality of when is to be removed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 13, 2019 |
Submission Date | December 29, 2018 |
Acceptance Date | July 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |