Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Serbest Zaman Etkinliklerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 249 - 265, 31.12.2020
https://doi.org/10.34137/jilses.833182

Abstract

Bu araştırma, öğretmenlerin serbest zamanlarda yaptıkları çeşitli etkinliklerin mesleki ve kişisel gelişimlerine katkılarını, aile ve sosyal yaşamlarına etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Katılımcılar, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örnekleme tekniklerine göre belirlenmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonunda, öğretmenlerin daha çok müzik ve spor ağırlıklı etkinliklerde bulundukları; serbest zaman etkinliklerinin mesleki gelişim alanında farklı öğretim yöntem ve teknikleri kullanma, motivasyon ve öğrencilerle iletişim ile ilgili katkılarının olduğu; kişisel gelişim alanında farklı bakış açısı geliştirme, mutluluk, özgüven ve sosyal iletişim becerilerine dönük katkılar sağladığı görülmüştür. Aile ve sosyal yaşam alanında ortak mutluluk, eğlenme ve çevre edinme gibi olumlu etkilerin yanısıra; ailenin ihmal edilmesi ve ekonomik yük gibi olumsuz etkilerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, uygulamaya ve gelecekteki araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Altunbay, M. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının serbest zamanlarında yaptıkları etkinliklerin kişisel ve mesleki gelişimlerine etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 7 (2), 64-77.
  • Arslan, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin rekreasyonel faaliyetlere katılımlarını engelleyen faktörlerin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Aşkın, C. (2016). Öğretmenlerin serbest zaman eğitimi ve rekreasyon (serbest zamanda yapılan aktiviteler) etkinliklerine katılımlarındaki sosyo, ekonomik, kültürel etkenler- düzce örneği. Milli Eğitim Dergisi, 45 (209), 160-189.
  • Avcı, T. (2009). Muğla ili Milli Eğitim Müdürlüğü’nde görev yapan öğretmenlerin serbest zaman alışkanlıklarının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde miles-huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1), 1-14.
  • Buran, A. (2015). Nitel araştırmada veri toplama. F. N. Seggie ve Y. Bayyur (Eds.), Nitel araştırma. (s.43-58). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Doğan, İ. (2007). Sosyoloji. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Doğan, M., Elçi̇, G. ve Gürbüz, B. (2019). Serbest zaman doyumu, serbest zamanda sıkılma algısı ve iş tatmini ilişkisi: akademisyenler üzerine bir araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17 (1), 154-164.
  • Erken, K. (2008). Öğretmenlerin serbest zamanlarında spor faaliyetlerine katılmalarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Grund, A., Brassler, N., K. & Fries, S. (2016). The long arm of work: a motivational conflict perspective on teacher strain. Teaching and Teacher Education, 60 (November 2016), 153-163.
  • Kaya, K. ve Tutal, Y. (2005). Öğretmenlerin boş zamanlarında sosyal ve kültürel etkinliklere katılımları ile ilgili tutumları (Isparta örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 10 (2), 271-289.
  • Kocamaz, M. (2017). Serbest zamanlarında fiziksel aktivite yapan ve yapmayan öğretim elemanlarının stres düzeylerinin ve sosyodemografik özelliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Lee, J. (2011). Analysis of job stress and job satisfaction according to participation in sports leisure in secondary teachers. Inha University Sports Science Institute Journal of Sports Science, 12, 21-38.
  • MEB. (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/www/ ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39 adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2009). Türkiye hayat boyu öğrenme strateji belgesi-Yüksek Planlama Kurulu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2017a). Aday öğretmen yetiştirme programı EK-1. http://oygm.meb.gov.tr/ meb_iys_dosyalar/ 2017_08/03192434_EK-1_Aday_YYretmen_YetiYtirme_ProgramY.docx adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2017b). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/www/ ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39 adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2017c). Öğretmen strateji belgesi. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2017_07/26174415_ Strateji_Belgesi_RG-Ylan-_26.07.2017.pdf adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2018). Türkiye’deki öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri, öğretim koşulları TALIS 2018 öğretmen ve okul yöneticileri yanıtları analizi. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2020_09/10142823_TALIS_RAPORU-.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sevin, D. ve Şen, K. (2019). Öğretmenlerin rekreasyon aktivitelerine katılım düzeyleri ile yaşam mutluluğu ve iş performansları arasındaki ilişki. Dini Araştırmalar, 22 (55), 213-232.
  • Tae, K., Y. & Eun, L. J. (2011). The effect of leisure activities of elementary teachers on teacher efficancy and teacher satisfaction. The Korea Entertainment Industry Association Journal, 16 (4), 33-51.
  • TEDMEM. (2020). 2019 eğitim değerlendirme raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 6). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yönetmeleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yoon, K. J. (2018). The satisfaction of leisure activities of pre-school teachers on teacher efficancy and teacher satisfaction. The Korea Entertainment Industry Association Journal, 12 (6), 119-134.

An Investigation of Teachers' Leisure Time Activities

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 249 - 265, 31.12.2020
https://doi.org/10.34137/jilses.833182

Abstract

This research was conducted to determine the contributions of teachers' activities they do in their leisure time to their professional and personal development and their effects on their family and social lives. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the research. Participants were determined according to criterion sampling and maximum variation sampling techniques from purposive sampling methods. The data were collected with a semi-structural interview form and analyzed by the descriptive analysis method. At the end of the research, it was determined that the teachers mostly engage in activities focused on music and sports; leisure time activities contribute to the use of different teaching methods and techniques, motivation and communication with students in the field of professional development; it has been observed that it contributes to developing different perspectives in the field of personal development, happiness, self-confidence and social communication skills. In addition to positive effects in family and social life such as mutual happiness, fun and acquiring social circle; it was concluded that there were negative effects such as neglect of the family and economic burden. Based on the research results, suggestions are made for practice and further studies.

References

  • Altunbay, M. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının serbest zamanlarında yaptıkları etkinliklerin kişisel ve mesleki gelişimlerine etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 7 (2), 64-77.
  • Arslan, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin rekreasyonel faaliyetlere katılımlarını engelleyen faktörlerin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Aşkın, C. (2016). Öğretmenlerin serbest zaman eğitimi ve rekreasyon (serbest zamanda yapılan aktiviteler) etkinliklerine katılımlarındaki sosyo, ekonomik, kültürel etkenler- düzce örneği. Milli Eğitim Dergisi, 45 (209), 160-189.
  • Avcı, T. (2009). Muğla ili Milli Eğitim Müdürlüğü’nde görev yapan öğretmenlerin serbest zaman alışkanlıklarının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde miles-huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1), 1-14.
  • Buran, A. (2015). Nitel araştırmada veri toplama. F. N. Seggie ve Y. Bayyur (Eds.), Nitel araştırma. (s.43-58). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Doğan, İ. (2007). Sosyoloji. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Doğan, M., Elçi̇, G. ve Gürbüz, B. (2019). Serbest zaman doyumu, serbest zamanda sıkılma algısı ve iş tatmini ilişkisi: akademisyenler üzerine bir araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17 (1), 154-164.
  • Erken, K. (2008). Öğretmenlerin serbest zamanlarında spor faaliyetlerine katılmalarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Grund, A., Brassler, N., K. & Fries, S. (2016). The long arm of work: a motivational conflict perspective on teacher strain. Teaching and Teacher Education, 60 (November 2016), 153-163.
  • Kaya, K. ve Tutal, Y. (2005). Öğretmenlerin boş zamanlarında sosyal ve kültürel etkinliklere katılımları ile ilgili tutumları (Isparta örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 10 (2), 271-289.
  • Kocamaz, M. (2017). Serbest zamanlarında fiziksel aktivite yapan ve yapmayan öğretim elemanlarının stres düzeylerinin ve sosyodemografik özelliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Lee, J. (2011). Analysis of job stress and job satisfaction according to participation in sports leisure in secondary teachers. Inha University Sports Science Institute Journal of Sports Science, 12, 21-38.
  • MEB. (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/www/ ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39 adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2009). Türkiye hayat boyu öğrenme strateji belgesi-Yüksek Planlama Kurulu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2017a). Aday öğretmen yetiştirme programı EK-1. http://oygm.meb.gov.tr/ meb_iys_dosyalar/ 2017_08/03192434_EK-1_Aday_YYretmen_YetiYtirme_ProgramY.docx adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2017b). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/www/ ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39 adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2017c). Öğretmen strateji belgesi. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2017_07/26174415_ Strateji_Belgesi_RG-Ylan-_26.07.2017.pdf adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2018). Türkiye’deki öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri, öğretim koşulları TALIS 2018 öğretmen ve okul yöneticileri yanıtları analizi. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2020_09/10142823_TALIS_RAPORU-.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sevin, D. ve Şen, K. (2019). Öğretmenlerin rekreasyon aktivitelerine katılım düzeyleri ile yaşam mutluluğu ve iş performansları arasındaki ilişki. Dini Araştırmalar, 22 (55), 213-232.
  • Tae, K., Y. & Eun, L. J. (2011). The effect of leisure activities of elementary teachers on teacher efficancy and teacher satisfaction. The Korea Entertainment Industry Association Journal, 16 (4), 33-51.
  • TEDMEM. (2020). 2019 eğitim değerlendirme raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 6). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yönetmeleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yoon, K. J. (2018). The satisfaction of leisure activities of pre-school teachers on teacher efficancy and teacher satisfaction. The Korea Entertainment Industry Association Journal, 12 (6), 119-134.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Emre Selçuk This is me 0000-0001-6380-0708

Doç. Dr. Mustafa Akdağ 0000-0002-8466-3543

Publication Date December 31, 2020
Submission Date November 29, 2020
Acceptance Date December 20, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Selçuk, H. E., & Akdağ, D. D. M. (2020). Öğretmenlerin Serbest Zaman Etkinliklerinin İncelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6(2), 249-265. https://doi.org/10.34137/jilses.833182

Cited By