In order to educate individuals who can look at the future with hope and who are happy with their job, innovations have been carried out in the education system and many attempts have been made for this purpose. These attempts are aimed at enabling students to manage the process of preparing for the future in the healthiest way and therefore to do the profession they want at the end of this process. For this purpose, the need to find out students’ interests and talents and direct them to departments suitable for these interests and talents has stood out. In Germany, which is one of the countries with this system, an activity for this is carried out in a museum called Museum Mensch und Natur. With a technical trip to this museum, the opportunities offered to students in the museum to discover their interests and talents and also to help teachers to find out students’ interests and talents have been observed closely. It is important to bring students together with visuals and models of different professions in an environment and to enable them to make observations and examinations so that they can have awareness and motivation about the profession they want to have in the future. Case study design was used in the present study which examines how such a system can be built in our country. Museums like Museum Mensch und Natur can be built in each city in our country and thus by visiting these museums, students can be motivated for the profession they want to have in the future, rather than being curious about it. It is thought that with the establishment of such a system in our country, students can benefit effectively from museums in terms of discovering their interests and talents.
Dünden bugüne geleceğe umutla bakan, yaptığı işten mutluluk duyan bireylerin yetiştirilebilmesi için eğitim sisteminde yenilikler yapılmaya çalışılmış ve bunun için pek çok girişimde bulunulmuştur. Bu girişimler, öğrencilerin geleceğe hazırlık sürecini en sağlıklı şekilde yönetebilmeleri dolayısıyla süreç sonunda istedikleri mesleği yapabilmelerine yöneliktir. Bu amaçla öğrencilerin ilgi ve yeteneklerinin keşfedilmesi, bu ilgi ve yeteneğe uygun bölümlere yönlendirilmesi gerekliliği göze çarpmaktadır. Bu sisteme sahip ülkelerden biri olan Almanya’da Museum Mensch und Natur isimli bir müzede buna yönelik bir faaliyet gerçekleştirilmektedir. Bu müzeye gerçekleştirilen teknik bir gezi ile müzede öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini hem kendilerinin hem de öğretmenlerinin keşfedebilmeleri adına kendilerine sunulan bu imkânlar yakından gözlenmiştir. Öğrencilerin birbirinden farklı meslek dallarına ait görseller ve modeller ile bir ortamda buluşturularak gözlem ve incelemelerde bulunmaları, ileride yapmak istedikleri mesleğe ilişkin bir farkındalık oluşturması ve öğrencilerin bu mesleğe ilişkin bir motivasyona sahip olması adına önemlidir. Böyle bir sistemin ülkemizde nasıl tesis edilebileceğinin araştırılmaya çalışıldığı bu çalışmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Ülkemizde her şehirde il merkezinde Museum Mensch und Natur gibi müzeler kurularak öğrencilerin bu müzelere ziyaretler gerçekleştirmeleri böylece yapmak istedikleri mesleğe karşı merak duymaktan öte motive olmaları sağlanabilir. Böyle bir sistemin ülkemizde de kurulması ile öğrencilerin müzelerden ilgi ve yeteneklerini keşfetmeleri anlamında etkin şekilde yararlanılabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | December 25, 2020 |
Acceptance Date | February 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License