Education is one of the top priorities of the globalizing world and developing country. The
information given within the framework of the education system and curriculum in schools is sufficient and useful to students to a certain extent. Especially in our country, places that
create opportunities for students to learn practically are very limited. Museums are places that fulfill this function at this point. Today, one of the main functions of museums is considered to be education. Museums are areas that attract the attention of the people, especially experts or people who want to specialize in a certain field, and encourage them to
think and arouse their desire to research and study. In this study, the use of science and technology museums as an informal education environment is examined, based on the example of science and technology museum, where students meet science by improving their creativity. The concept of science and technology museum in the study in this context motion on the education of science and technology museums and science and technology museums in the world and Turkey and discussed the impact on creativity as books, papers, theses, conference reports, dated records and obtain that will contribute to research from artifacts such as reports has been.
Küreselleşen dünyanın ve gelişmekte olan ülkemizin en öncelikli konularından biri eğitimdir. Okullarda eğitim sistemi ve müfredatı çerçevesinde verilen bilgiler öğrencilere bir yere kadar yeterli ve yararlı olmaktadır. Özellikle ülkemizde öğrencilerin uygulamalı bir şekilde öğrenmesi için olanak yaratan yerler çok kısıtlıdır. Müzeler bu noktada bu işlevi yerine getiren yerlerdir. Günümüzde müzelerin temel işlevlerinden birisi eğitim olduğu kabul edilmektedir. Müzeler genelde halkın özelde ise uzmanların veya belli bir alanda uzmanlaşmak isteyen kişilerin ilgisini çekerek onları düşünmeye sevk eden, araştırma ve inceleme isteklerini uyandıran alanlardır. Bu çalışma da öğrencilerin yaratıcılık yönlerini geliştirerek bilim ile buluştuğu bilim ve teknoloji müzesi örneğinden hareketle bilim ve teknoloji müzelerinin informal eğitim ortamı olarak kullanılma durumları incelenmektedir. Bu bağlamda çalışmada bilim ve teknoloji müzeleri kavramında hareketle Dünyada ve Türkiye’de bilim ve teknoloji müzeleri ve bilim ve teknoloji müzelerinin eğitime ve yaratıcılığa etkilerinin ele alındığı kitap, makale, tez, konferans, bildiri, tarihli kayıt ve rapor gibi eserlerden araştırmaya katkı sağlayacak bilgiler elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Submission Date | October 29, 2020 |
Acceptance Date | December 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 |