It can be said that museums are institutions that transfer information, documents and objects belonging to the cultural heritage of a society to future generations through methods such as protecting, maintaining, preserving and exhibiting them as a collection. Museums, which have achieved their goals through many different methods throughout history, are now institutions where individuals can have fun, learn and do research. Museums use many different methods and practices when presenting these activities to the public. One of these is informational designs. Today, museums, which are effective entertainment, education, training and research venues, benefit from informational designs while carrying out these activities. Information designs consist of graphic design products such as infographics, orientation design, posters, applications and interface designs. These graphic design products can sometimes be designed on digital screens, sometimes on museum walls arranged in three dimensions, and sometimes in two dimensions. This research; It describes the development stages of the information designs used in museums in Turkey from the declaration of the Republic to the present day and reveals the current situation. At this point, several museums around the world have also been included in the research. Literature review and qualitative research method were used in the research.
Müzeler bir toplumun yaşadığı bölgedeki doğal zenginliklerine, tarihine ve kültürel mirasına ait olan bilgi, belge, doküman ve nesneleri toplamak, korumak, onarımlarını yapmak, muhafaza etmek, araştırma yapmak ve sergilemek gibi yöntemlerle gelecek kuşaklara aktaran kurumlardır denilebilir. Tarih boyunca birçok farklı yöntem ile bu hedeflerini gerçekleştiren müzeler, günümüzde bireylerin eğelenerek öğrenebileceği kurumlar olma konumundadır. Müzeler bu işlevlerini yerine getirebilmek için birçok farklı yöntem, araç gereç, tasarım biçimleri ve uygulama tekniklerinden yararlanmaktadırlar. Bunlardan biri de bilgilendirme tasarımlarıdır. Bilgilendirme tasarımları infografik, yönlendirme, poster, aplikasyon, arayüz tasarımları gibi grafik tasarım ürünlerinden oluştuğu söylenebilir. Bu grafik tasarım ürünleri iki veya üç boyutlu olabildiği gibi ve kimi zaman da dijital ekranlar aracılığı ile iletişim kurma aracı olarak kullanılabilmektedir. Bu araştırmada Cumhuriyetin ilanından bugüne Türkiye’deki müzelerde kullanılan bilgilendirme tasarımlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri literatür taraması ve nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgulara göre Cumhuriyetin ilk yıllarında tasarlanan bilgilendirmelerin, yeterli düzeyde olduğu söylenemez. Ancak günümüzde Türkiye’deki Zeugma, Troia, Urfa, Hatay, Erimtan, vb. müzelerde yer alan bilgilendirme tasarımlarının, gelişen iletişim ve teknolojiye bağlı olarak, Dünya standartlarında örneklere sahip olduğu söylenebilir. Bu sonuç, Cumhuriyetin kazanımları olarak kabul edilebilir. Araştırma sonuçlarına göre, Türkiye’deki bilgilendirme tasarımı problemi olan müzelerde de her müzenin kurumsal kimliğini yansıtacak müze bilgilendirme tasarımlarına yer verilmesine ve öğrenmeyi teşvik etmesine dikkat edilmesi gerektiği ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Art Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 10, 2023 |
Publication Date | November 16, 2023 |
Submission Date | October 5, 2023 |
Acceptance Date | November 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: "Cumhuriyetin 100. Yılında Türkiye'de Müzecilik ve Müze Eğitimi" Özel Sayısı |