In Turkey, the students who are determined as gifted by the measurement, evaluation and diagnosis processes carried out by the Ministry of National Education, after the regular schools where they are formally educated, receive private education in the Science and Art Centers, which are also affiliated to the ministry. These students, who are identified as gifted, learn faster than their peers, are ahead of their peers in creativity, art and leadership, have a special academic ability, the ability to understand abstract ideas, and have a high performance in educational activities. The point of view of these students, who receive a special education and training program individualized according to their abilities in Science and Art Centers, towards the “school principal” in the institutions they study is important. The aim of this research is to reveal the metaphorical perceptions of the students, who were identified as gifted as a result of the evaluation process made by the Ministry of National Education, about the school principals in the institutions where they study. For this purpose, the phenomenology approach, one of the qualitative research methods, was chosen within the scope of the research. The data used in the study were obtained from gifted students through metaphors. The research was carried out in a science and art center in Antalya in the 2021-2022 academic year. The study was carried out with gifted students studying at the 5th and 6th grades. In the study, “School Principal is like/similar to ………….. to gifted students. Because……………” forms with spaces are presented. All the data obtained were evaluated with the content analysis method and the metaphorical perceptions of the students were determined. Gifted students produced 60 metaphors for the concept of "school principal". 93.34% of these metaphors were positive.
Gifted individuals Metaphorical perception School principal School principal Gifted students
Türkiye’de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen ölçme, değerlendirme ve tanılama işlemleri ile özel yetenekli olarak belirlenen öğrenciler, örgün olarak eğitim-öğretim gördükleri normal okullarından sonra, yine bakanlığa bağlı olan Bilim ve Sanat Merkezlerinde özel olarak öğrenim görmektedirler. Özel yetenekli olarak tanılanmış olan bu öğrenciler, yaşıtlarından daha hızlı öğrenmekte, yaratıcılık, sanat ve liderlik alanlarında akranlarından daha ileride yer almakta, özel bir akademik yeteneğe, soyut fikirleri anlama becerisine sahip olan ve eğitim öğretim faaliyetleri içerisinde yüksek bir performansa sahip olan bireylerdir. Bilim ve Sanat Merkezlerinde yeteneklerine göre bireyselleştirilmiş özel bir eğitim ve öğretim programı görmekte olan bu öğrencilerin, öğrenim gördükleri kurumlardaki “okul müdürü”ne bakış açıları önem arz etmektedir. Çünkü bu bireyler sahip oldukları yetenekler açısından akranlarından çok ilerde yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan değerlendirme işlemleri sonucunda özel yetenekli olarak tanılanmış olan öğrencilerin, eğitim-öğrenim gördükleri kurumlardaki okul müdürleri hakkındaki metaforik algılarını ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yaklaşımı seçilmiştir. Çalışmada kullanılan veriler, özel yetenekli öğrencilerden metaforlar aracılığı ile elde edilmiştir. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılı içerisinde, Antalya ilinde bir bilim ve sanat merkezinde uygulanmıştır. Çalışma 5. ve 6. sınıf düzeyinde öğrenim gören özel yetenekli öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada özel yetenekli öğrencilere “Okul Müdürü…….. gibidir/benzer. Çünkü……” şeklinde boşlukların yer aldığı formlar sunulmuştur. Özel yetenekli öğrencilerden gelen cevaplar doğrultusunda elde edilen tüm veriler, içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiş ve özel yetenekli bireylerin okul müdürüne ilişkin metaforik algıları belirlenmiştir. Özel yetenekli öğrenciler “okul müdürü” kavramına yönelik olarak 60 adet metafor üretmişlerdir. Bu metaforların %93,34’ü olumlu olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |