Bu araştırmanın amacı, ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerine İngilizce kelime
öğretiminde eğitsel oyunların başarıya etkisinin incelenmesidir. Araştırma
deneysel yöntemin ön-test son-test kontrol gruplu modeli ile yürütülmüştür.
Araştırmanın örneklemini 2014- 2015 eğitim- öğretim yılı bahar döneminde
Zonguldak ili Devrek ilçesi Karşıyaka İlkokulu’na devam eden üçüncü sınıf
öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma grupları, kümeleme analizinin kortalamalar
yöntemi ile oluşturulmuştur. Araştırma, deney grubunda 35,
kontrol grubunda 35 olmak üzere toplamda 70 kişi ile gerçekleştirilmiştir.
Deney grubunda İngilizce kelime öğretimi eğitsel oyunlar ile yapılırken
kontrol grubunda üçüncü sınıf İngilizce ders kitabında yer alan eğitsel oyun
dışı etkinlikler ile yapılmıştır. Beş hafta süren deneysel çalışmada, deney
grubuna her hafta ısındırıcı, hareketli ve dinlendirici oyun olmak üzere üç
farklı oyun uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından geliştirilen çoktan seçmeli başarı testi kullanılmıştır. Başarı testi
ile elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for the Social Sciences)
paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz aşamasında denencelerin
sınanması amacıyla bağımlı ve bağımsız değişkenler t-testi kullanılmıştır.
Elde edilen analiz sonuçlarına göre eğitsel oyunlar ile İngilizce kelime
öğretimi yapılan deney grubunun akademik başarısı ile oyun dışı etkinlikler
kullanılarak İngilizce kelime öğretimi yapılan kontrol grubunun başarısı
arasında deney grubunun lehinde anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür
(p < 0.05). Bulgulara dayalı olarak İngilizce derslerinde çocuklara kelime
öğretimi amacıyla eğitsel oyunların faydalı olduğu söylenebilir.
The purpose of this study is to investigate the effect of teaching English vocabulary through educational games on primary school third graders’ academic achievement. The study was carried out with pre-test post-test experimental design with a control group. The sampling of the research consists of the third grade students of the Karsiyaka Primary School, in Devrek, Zonguldak, in the spring term of 2014- 2015 academic year. The research groups were formed by using k- means cluster analysis method. Two groups, both consisting of 35 students were formed at the beginning of the study. Groups were named as control group and experimental group. While English vocabulary was taught through the use of educational games in the experimental group, third grade English textbook activities without educational games were used in the control group. During the five weeks of experimental study, the experimental group was involved in three different games such as warm-up, full-of-activity and relaxing each week. In the study, the data were obtained through a multiple choice vocabulary achievement test developed by the researcher. The results were analyzed using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) for Windows. During the analysis, in order to test the hypotheses, t-test for dependent and independent variables were used. The results show that there is a significant difference between the academic success of the experimental and control group in favor of the experimental group (p < 0.05). Based on the results, it could be said that educational games should be used in the teaching of English vocabulary to young learners.
Foreign language teaching teaching English teaching vocabulary educational game teaching through games.
Other ID | JA34YB44SM |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.