BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Suriyeli Sığınmacılar Hakkındaki Görüşleri (Kilis 7 Aralık Üniversitesi Örneği)

Year 2016, Volume: 7 Issue: 1, 767 - 786, 01.12.2016

Abstract

Suriye’de yaşanan kargaşa ve iç çatışmalar neticesinde ortaya çıkan göç hareketlerinin, Suriye’nin sınır komşusu olan Kilis ilini sosyal, ekonomik ve kültürel açıdan farklı şekillerde etkilediği görülmektedir. Yapılan bu çalışmanın temel amacı Suriyeli sığınmacılara yönelik sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında öğrenimlerini sürdüren toplam 18 öğretmen adayı üzerinde gerçekleştirilmiştir.Yapılan çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgusal çalışma tekniği kullanılmış ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yarı yapılandırılmış görüşme formundaki açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Çalışma sonunda elde edilen veriler doğrultusunda şu sonuçlara ulaşılmıştır: Sosyal bilgiler öğretmen adayları, Suriyeli sığınmacıların gelmesiyle birlikte ülkelerinin kıymetini daha iyi anladıklarını, ev kiralarının sığınmacıların gelmesiyle birlikte artış gösterdiğini, şehrin aşırı derecede kalabalıklaştığını, sığınmacılara yönelik kısmen olumsuz tutum içerisinde oldukları, sığınmacılara bireysel olarak parasal yardımda bulunduklarını ve devletin sığınmacılara eğitim olanağını sağladığını ifade etmişlerdir.

References

  • Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları.Ekev Akademi Dergisi, 17(56), 179-190.
  • Apak, H. (2014). Suriyeli göçmenlerin kente uyumları: Mardin örneği. Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Mukaddime Dergisi, 5(2), 55-73.
  • Ary, D., Jacobs, L., Sorensen, C., & Walker, D. (2013). Introduction to research in education.Cengage Learning.
  • Atasoy, A. ve Demir, H. (2015). Suriyeli sığınmacıların Kırıkhan’a (Hatay) etkileri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38),457-470.
  • Bakırtaş, T. (2012). Küresel gelişme modelinde uluslararası göç olgusu ve yansımaları. Alternatif Politika, 4(2), 232–261.
  • Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2012). Komşuya uzanan dost eli: Suriye. Ankara.
  • Beter, Ö. (2006). Sınırlar ötesi umutlar. Ankara. Sabev Yayınları.
  • Boyraz, Z. (2015). Türkiye'de göçmen sorununa örnek suriyeli mülteciler. ZeitschriftfürdieWelt der TürkenJournal of World of Turks, 7(2), 35-58.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çetin, A. ve Uzman, N. (2012). Sığınmacılar çerçevesinde Suriye-Türkiye ilişkilerine bir bakış. Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi. 1(1), 3-18.
  • Dağ, A. E. (2015). Suriye: Küresel ve bölgesel kaostan beslenen iç savaş. İHH İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi, İstanbul.
  • Demir, O. Ö. ve Erdal, H. (2012). Yasa dışı göç ile ilgili kavramların doğru anlaşılmaması sorunu ve yazılı basında çıkan haberler üzerine bir inceleme. Polis Bilimleri Dergisi, 12(1), 29-54.
  • Deniz, T. (2014). Uluslararası göç sorunu perspektifinde Türkiye. TSA, 18(1), 175-204.
  • Deniz, O. ve Etlan, E. (2009). Kırdan kente göç ve göçmenlerin uyum süreci üzerine bir çalışma: Van örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 6(2), 472-498.
  • Depeli, G. ve Oğuz, H. Ş. (2015).İhop’la Türkiye’deki Suriyeli sığınmacıları konuştuk. Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1), 242-265.
  • İçduygu, A. ve Damla B. A. (2012). Türkiye’de düzensiz göç.Uluslararası Göç Örgütü Türkiye. Ankara.
  • Küçükkaraca, N. (2001). Göç ve çalışan çocuklar: Diyarbakır’da çalışan çocuklar. Sosyal Hizmet Sempozyumu. 20-22 Ekim Diyarbakır, Ocak- Şubat-Mart 2001.
  • Mooney, E.D. (2003).Towards a protection regime for internally displaced persons. newman E. and Selm, J. (ed.), Refugees and Forced Displacement: International Security, Human Vulnerability, and the State, United Nations University Pres, New York, 159-180.
  • Özekmekçi, M. İ. (2010). Tehdit sınırını geçemeyen göçmen. Hayat Sağlık Dergisi, 2, 44-48.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2. Edition). Sage Publications, London.
  • Reçber, S. (2014). Hayatın yok yerindekiler: Mülteciler ve sığınmacılar.VI. Sosyal İnsan Hakları Ulusal Sempozyumu, Eskişehir.
  • Richmond, A.H. (1994). Global apartheid: Refugees, racism and the new World order. Oxford UniversityPress, Toronto.
  • Ünal, S. (2014). Türkiye’nin beklenmedik konukları: “öteki” bağlamında yabancı göçmen ve mülteci deneyimi. Zeitschriftfürdie Welt der Türken Journal of World of Turks, 6(3), 65-89.
  • Yalçın, C. (2004). Göç sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(8. Baskı). Seçkin, Ankara.
  • Yüceşahin, M. ve Özgür, E. M. (2006). Türkiye’nin güneydoğusunda nüfusun zorunlu yerinden oluşu: süreçler ve mekânsal örüntü. Coğrafi Bilimler Dergisi, 4 (2), 15-34.

Prospective Social Studies Teachers’ Views About Syrian Defector (Kilis 7 Aralık University Sample)

Year 2016, Volume: 7 Issue: 1, 767 - 786, 01.12.2016

Abstract

It is known that migration movements caused by internal war and disorder in Syria have influenced Kilis, border city with Syria, socially, economically, and culturally. Main aim of the study is to determine prospective social studies teachers’ views on Syrian defector. The study was carried out with 18 prospective teachers studying Kilis 7 Aralik University Social Studies Program. The study was conducted through phenomenological study, that is one of the qualitative research methods and data was collected via semi-structured interview form. Responses from the prospective teachers were analysed through content analysis. In accordance with data, it was concluded that they understand worth of their country, rent prices has gone up due to defector, Kilis city was overcrowded because of Syrian migrations, they don’t want to live them in same apartment and same district, they donate for Syrian defector, and Turkish Government offer education opportunity for Syrian defector.

References

  • Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları.Ekev Akademi Dergisi, 17(56), 179-190.
  • Apak, H. (2014). Suriyeli göçmenlerin kente uyumları: Mardin örneği. Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Mukaddime Dergisi, 5(2), 55-73.
  • Ary, D., Jacobs, L., Sorensen, C., & Walker, D. (2013). Introduction to research in education.Cengage Learning.
  • Atasoy, A. ve Demir, H. (2015). Suriyeli sığınmacıların Kırıkhan’a (Hatay) etkileri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38),457-470.
  • Bakırtaş, T. (2012). Küresel gelişme modelinde uluslararası göç olgusu ve yansımaları. Alternatif Politika, 4(2), 232–261.
  • Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. (2012). Komşuya uzanan dost eli: Suriye. Ankara.
  • Beter, Ö. (2006). Sınırlar ötesi umutlar. Ankara. Sabev Yayınları.
  • Boyraz, Z. (2015). Türkiye'de göçmen sorununa örnek suriyeli mülteciler. ZeitschriftfürdieWelt der TürkenJournal of World of Turks, 7(2), 35-58.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çetin, A. ve Uzman, N. (2012). Sığınmacılar çerçevesinde Suriye-Türkiye ilişkilerine bir bakış. Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi. 1(1), 3-18.
  • Dağ, A. E. (2015). Suriye: Küresel ve bölgesel kaostan beslenen iç savaş. İHH İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi, İstanbul.
  • Demir, O. Ö. ve Erdal, H. (2012). Yasa dışı göç ile ilgili kavramların doğru anlaşılmaması sorunu ve yazılı basında çıkan haberler üzerine bir inceleme. Polis Bilimleri Dergisi, 12(1), 29-54.
  • Deniz, T. (2014). Uluslararası göç sorunu perspektifinde Türkiye. TSA, 18(1), 175-204.
  • Deniz, O. ve Etlan, E. (2009). Kırdan kente göç ve göçmenlerin uyum süreci üzerine bir çalışma: Van örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 6(2), 472-498.
  • Depeli, G. ve Oğuz, H. Ş. (2015).İhop’la Türkiye’deki Suriyeli sığınmacıları konuştuk. Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1), 242-265.
  • İçduygu, A. ve Damla B. A. (2012). Türkiye’de düzensiz göç.Uluslararası Göç Örgütü Türkiye. Ankara.
  • Küçükkaraca, N. (2001). Göç ve çalışan çocuklar: Diyarbakır’da çalışan çocuklar. Sosyal Hizmet Sempozyumu. 20-22 Ekim Diyarbakır, Ocak- Şubat-Mart 2001.
  • Mooney, E.D. (2003).Towards a protection regime for internally displaced persons. newman E. and Selm, J. (ed.), Refugees and Forced Displacement: International Security, Human Vulnerability, and the State, United Nations University Pres, New York, 159-180.
  • Özekmekçi, M. İ. (2010). Tehdit sınırını geçemeyen göçmen. Hayat Sağlık Dergisi, 2, 44-48.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2. Edition). Sage Publications, London.
  • Reçber, S. (2014). Hayatın yok yerindekiler: Mülteciler ve sığınmacılar.VI. Sosyal İnsan Hakları Ulusal Sempozyumu, Eskişehir.
  • Richmond, A.H. (1994). Global apartheid: Refugees, racism and the new World order. Oxford UniversityPress, Toronto.
  • Ünal, S. (2014). Türkiye’nin beklenmedik konukları: “öteki” bağlamında yabancı göçmen ve mülteci deneyimi. Zeitschriftfürdie Welt der Türken Journal of World of Turks, 6(3), 65-89.
  • Yalçın, C. (2004). Göç sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(8. Baskı). Seçkin, Ankara.
  • Yüceşahin, M. ve Özgür, E. M. (2006). Türkiye’nin güneydoğusunda nüfusun zorunlu yerinden oluşu: süreçler ve mekânsal örüntü. Coğrafi Bilimler Dergisi, 4 (2), 15-34.
There are 27 citations in total.

Details

Other ID JA34YB34YY
Journal Section Articles
Authors

Yavuz Topkaya This is me

Hakan Akdağ This is me

Publication Date December 1, 2016
Submission Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Topkaya, Y., & Akdağ, H. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Suriyeli Sığınmacılar Hakkındaki Görüşleri (Kilis 7 Aralık Üniversitesi Örneği). Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 767-786.