BibTex RIS Cite

Orta Sınıfa Yönelik Konut Reklamlarının Göstergebilimsel Yöntemle Analizi

Year 2015, Volume: 6 Issue: 2, 487 - 514, 01.12.2015

Abstract

Bu çalışmada, son yıllarda toplumsal tabakalaşma tartışmalarında merkezi bir yer edinen orta sınıf meselesi ele alınarak; bunların konut tercihleri açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın birinci bölümü, orta sınıfın; kimlerden oluştuğu, kimleri içerdiği ve dışladığı, neler yapıp ettiği, nasıl düşündüğü üzerinde yoğunlaşırken, ikinci bölümde kentli orta sınıfa yönelik üretilen konutların özellikleri televizyon reklamlarının incelenmesi yoluyla belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın kuramsal kısmında, toplumsal tabakalaşma ve sınıf yazını; Marksist ve Weberci yaklaşımlar kapsamında değerlendirilmiş, orta sınıf, kuramsal ve kavramsal düzeyde tartışılmıştır. Son olarak ise, kentli orta sınıfın mekânsal tercihleri göstergebilimsel yöntemlerle ortaya koyulmaya çalışılmıştır.

References

  • Altekin, S. (2006). Renklerin Sembolik Anlamları ve Etkileri. Erişim Tarihi: 12.5.2015. http://www.cvyolla.com/sohbetkosesi.php?id=36.
  • Argın, Ş. (1992). Neomarksist Sınıf Analizinde Weber Hayaleti, Birikim, 36.
  • Arslan D.A. (2004).temel Sorunları Ve Açılımları ile Sınıf Teorisi, Sınıf Bilinci ve Orta Sınıflar. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2: 126-143.
  • Aslan, Z. (2012). Geçmişten Bugüne Eleştirel Bir Orta Sınıf Değerlendirmesi, Tematik Yazılar, Toplum ve Demokrasi, 6(13-14): 55-92.
  • Aslanoğlu, R.A. (1998). Kent, Kimlik ve Küreselleşme. Asa Kitabevi Yayını, Bursa.
  • Aziz, A.(2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara, Nobel Kitabevi.
  • Barbalet, J.M. (1986). Limitation of Class Theory and the Disappearance of Status: The Problem of the New Middle Class, Sociology, 20: 557-575.
  • Breen, R. (2005). Foundation of Neo-Weberian Class Analysis, Approaches to Class Analysis, Cabridge Universtiy Press, 31-50.
  • Burris, V. (1995). The Discovery of the New Middle Classes. Vidich, A.J. (ed.). The New Middle Class, (15-54) içinde. London: Macmillion Pres.
  • Eraydın, A. (1992). Post-Fordizm ve Değişen Mekânsal Öncelikler, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını.
  • Crompton, R. (1996). Class and Stratification: An Introduction to Current Debates, Cambridge, Oxford: Polity Press.
  • Dağtaş, B., Dağtaş, E. (2009). Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Dervişcemaloğlu, B. (2008). Göstergebilim, http://www.ege
  • edebiyat.org/docs/493.pdf.
  • Gilbert, D. (2007). Mexico’s Middle Class in the Neoliberal Era. The University of Arizona Press.
  • Giddens, A. (1981). The Class Structure Of the Advanced Societies. London: Hutchinson Publisher.
  • Gilbert, D. (2003). The American Class Structure in an Age of Growing Inequality. Belmont, CA: Thomson/Walworth.
  • Giddens, A. (1974). Elites in the British Class Structure, P. Stanworth and
  • Giddens, A. (eds), Elites and Power in British Society, Cambridge University Press.
  • Işık, O., Pınarcıoğlu, M. (2003). Nöbetleşe Yoksulluk, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kaypak, Ş. (2013). Modernizmden Post Moderrnizme Değişen Kentler, GJEBS, Küresel İktisat ve Işletme Çalışmaları Dergisi, 2(4): 80-95.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir, Beta Yayınları.
  • Marx, K. (1998). Artı-Değer Teorileri, Cilt: 1. Sol Yayınları.
  • Marx, K. (1967). Capital: A Critique of Political Economy, Derleyen: F. Engels, New York: International Pub.
  • Marx, K., Engels, F. (1976). Seçme Yapıtlar, Cilt: 1, Sol Yayınları.
  • Öngen, T. (1994). Prometheus’un Sönmeyen Ateşi: Günümüzde İşçi Sınıfı, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Özcan, E. (2007). Göstergebilimsel Açıdan Reklam Dilinin Tüketim Toplumuna Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Grafik Bölümü.
  • Parsa, A.F. (2012). Sinema Göstergebiliminde Yapısal Çözümleme: Sinemasal Anlatı Sunumu ve Kodlar, Görsel Metin Çözümleme, Ed. Ö. Güllüoğlu, Ütopya Yayınları, Ankara, 11-33.
  • Parsa, S., Parsa A.F. (2002). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Sebeok, T.A., Danesi M. (2000). The forms of Meaning: Modeling Systems Theory and Semiotic Analysis, New York: Mouton de Gruyter.
  • Şen, B. (2011). Kentsel Mekânda Üçlü İttifak: Sanayisizleşme, Soylulaştırma, Yeni Orta Sınıf, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 44: 1-21.
  • Taşkıran, N.Ö., Bolat, N. (2013). Reklam ve Algı İlişkisi: Reklam Metinlerinin Anlamlanmasında Duyu Organlarının İşlevleri Hakkında Bir İnceleme, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1): 49- 70.
  • Tayfur, G. (2008). Reklamcılık, Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Tosun Karakurt, E., Fırat, Z. (2012). Changes in Urban Space and People’s Residence Preferences: The Case of Bursa Business and Economics Research Journal, 3(1) : 173-195.
  • Ünsal, Y. (1971). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri, İstanbul: Abc Kitabevi.
  • Weber, M. (1978). Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology, 4th German ed., der. G. Roth, C. Wittich, trans. E. Fischoff, Berkeley: University of California Press.
  • Yaman, F. (2014). Reklamlarda Kullanılan Renkler ve Gazete Reklamlarının Nitel Analizi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 38: 45-56.
  • Yücebaş M. (2013). Orta Sınıflar ve Modern Gettolarda Ayrıcalıklı Yaşam, İnsan Bilim Dergisi, 2(1): 21- 38.
  • URL1. http://mlam.tkp.org.tr/kavramlar/sinif-nedir
  • URL2. http://sosyolojisi.com/modern-tabakalasma-ve-sinif-teorileri/344.html.
  • URL3. http://m.youtube.com/watch?v=yoSPegO9TVY.
  • URL4. http://youtube.com/watch?V=VU6wN68UrlE).

Analysis of Housing Ads Targeting Middle Class by Means of Semiological Method

Year 2015, Volume: 6 Issue: 2, 487 - 514, 01.12.2015

Abstract

The purpose of this study is to identify housing preferences of middle class by discussing the question of that amidst social stratification arguments recently. The first phase of the study identifies the middle class of whom it is consist and reveals lifestyle of those who are included and excluded. The final phase identifies the features of houses built up for urbanized middle class via analysing TV ads. In the theoretical aspect of this study, social stratification and class literature is evaluated in the context of Marxist and Webern approaches. Besides the middle class is discussed in theoretical and conceptual level, middle classes’ housing preferences is identified by means of semiological methods.

References

  • Altekin, S. (2006). Renklerin Sembolik Anlamları ve Etkileri. Erişim Tarihi: 12.5.2015. http://www.cvyolla.com/sohbetkosesi.php?id=36.
  • Argın, Ş. (1992). Neomarksist Sınıf Analizinde Weber Hayaleti, Birikim, 36.
  • Arslan D.A. (2004).temel Sorunları Ve Açılımları ile Sınıf Teorisi, Sınıf Bilinci ve Orta Sınıflar. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2: 126-143.
  • Aslan, Z. (2012). Geçmişten Bugüne Eleştirel Bir Orta Sınıf Değerlendirmesi, Tematik Yazılar, Toplum ve Demokrasi, 6(13-14): 55-92.
  • Aslanoğlu, R.A. (1998). Kent, Kimlik ve Küreselleşme. Asa Kitabevi Yayını, Bursa.
  • Aziz, A.(2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara, Nobel Kitabevi.
  • Barbalet, J.M. (1986). Limitation of Class Theory and the Disappearance of Status: The Problem of the New Middle Class, Sociology, 20: 557-575.
  • Breen, R. (2005). Foundation of Neo-Weberian Class Analysis, Approaches to Class Analysis, Cabridge Universtiy Press, 31-50.
  • Burris, V. (1995). The Discovery of the New Middle Classes. Vidich, A.J. (ed.). The New Middle Class, (15-54) içinde. London: Macmillion Pres.
  • Eraydın, A. (1992). Post-Fordizm ve Değişen Mekânsal Öncelikler, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını.
  • Crompton, R. (1996). Class and Stratification: An Introduction to Current Debates, Cambridge, Oxford: Polity Press.
  • Dağtaş, B., Dağtaş, E. (2009). Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Dervişcemaloğlu, B. (2008). Göstergebilim, http://www.ege
  • edebiyat.org/docs/493.pdf.
  • Gilbert, D. (2007). Mexico’s Middle Class in the Neoliberal Era. The University of Arizona Press.
  • Giddens, A. (1981). The Class Structure Of the Advanced Societies. London: Hutchinson Publisher.
  • Gilbert, D. (2003). The American Class Structure in an Age of Growing Inequality. Belmont, CA: Thomson/Walworth.
  • Giddens, A. (1974). Elites in the British Class Structure, P. Stanworth and
  • Giddens, A. (eds), Elites and Power in British Society, Cambridge University Press.
  • Işık, O., Pınarcıoğlu, M. (2003). Nöbetleşe Yoksulluk, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kaypak, Ş. (2013). Modernizmden Post Moderrnizme Değişen Kentler, GJEBS, Küresel İktisat ve Işletme Çalışmaları Dergisi, 2(4): 80-95.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir, Beta Yayınları.
  • Marx, K. (1998). Artı-Değer Teorileri, Cilt: 1. Sol Yayınları.
  • Marx, K. (1967). Capital: A Critique of Political Economy, Derleyen: F. Engels, New York: International Pub.
  • Marx, K., Engels, F. (1976). Seçme Yapıtlar, Cilt: 1, Sol Yayınları.
  • Öngen, T. (1994). Prometheus’un Sönmeyen Ateşi: Günümüzde İşçi Sınıfı, İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Özcan, E. (2007). Göstergebilimsel Açıdan Reklam Dilinin Tüketim Toplumuna Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Grafik Bölümü.
  • Parsa, A.F. (2012). Sinema Göstergebiliminde Yapısal Çözümleme: Sinemasal Anlatı Sunumu ve Kodlar, Görsel Metin Çözümleme, Ed. Ö. Güllüoğlu, Ütopya Yayınları, Ankara, 11-33.
  • Parsa, S., Parsa A.F. (2002). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Sebeok, T.A., Danesi M. (2000). The forms of Meaning: Modeling Systems Theory and Semiotic Analysis, New York: Mouton de Gruyter.
  • Şen, B. (2011). Kentsel Mekânda Üçlü İttifak: Sanayisizleşme, Soylulaştırma, Yeni Orta Sınıf, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 44: 1-21.
  • Taşkıran, N.Ö., Bolat, N. (2013). Reklam ve Algı İlişkisi: Reklam Metinlerinin Anlamlanmasında Duyu Organlarının İşlevleri Hakkında Bir İnceleme, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1): 49- 70.
  • Tayfur, G. (2008). Reklamcılık, Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Tosun Karakurt, E., Fırat, Z. (2012). Changes in Urban Space and People’s Residence Preferences: The Case of Bursa Business and Economics Research Journal, 3(1) : 173-195.
  • Ünsal, Y. (1971). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri, İstanbul: Abc Kitabevi.
  • Weber, M. (1978). Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology, 4th German ed., der. G. Roth, C. Wittich, trans. E. Fischoff, Berkeley: University of California Press.
  • Yaman, F. (2014). Reklamlarda Kullanılan Renkler ve Gazete Reklamlarının Nitel Analizi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 38: 45-56.
  • Yücebaş M. (2013). Orta Sınıflar ve Modern Gettolarda Ayrıcalıklı Yaşam, İnsan Bilim Dergisi, 2(1): 21- 38.
  • URL1. http://mlam.tkp.org.tr/kavramlar/sinif-nedir
  • URL2. http://sosyolojisi.com/modern-tabakalasma-ve-sinif-teorileri/344.html.
  • URL3. http://m.youtube.com/watch?v=yoSPegO9TVY.
  • URL4. http://youtube.com/watch?V=VU6wN68UrlE).
There are 42 citations in total.

Details

Other ID JA34YG73YY
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Akalın This is me

Publication Date December 1, 2015
Submission Date December 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Akalın, M. (2015). Orta Sınıfa Yönelik Konut Reklamlarının Göstergebilimsel Yöntemle Analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 487-514.