Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin yaşam doyumları ile öğretmenlik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Türkiye genelinde farklı illerde görev yapan 200 okul öncesi öğretmeni çalışma grubunu oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Yaşam Doyumu Ölçeği/The Satisfaction with Life Scale-(SWLS)” ve “Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Öğretmenlik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16 programından yararlanılmış, veriler t-Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Korelasyon katsayısına sonuçlarına bakılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; okul öncesi öğretmenlerinin yaşam doyumları ile demokratik ve boşvermiş öğretmenlik tutumları arasında anlamlı bir ilişki olduğu, yaşam doyumları arttıkça demokratik tutumlarının arttığı ve boşvermiş tutumlarının azaldığı belirlenmiştir. Öğretmenlerinin yaşı ve mezun olduğu okul ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasında anlamlı farklılık saptanmıştır.
In this study is aimed to define the relationship between preschool teachers’ attitudes towards their profession and life satisfaction. Target population of the study has been composed of 200 preschool teachers working in different cities all over Turkey. In the process of collecting data “The Satisfaction with Life Scale (SWLS)”, and “Professional Attitude Scale for Teachers” have been used. SPSS 16 program has been used to analyse the data, and the data has evaluated as results of t-Test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson Coefficient Correlation. Following the searches it has been concluded that there is a meaningful relationship between preschool teachers’ life satisfaction and democratic/disregarding professional attitudes; and that the more life satisfaction level of preschool teachers increases, the more their democratic attitudes improve and their disregarding attitudes decrease. It has been determinedd that there is a significant difference between teachers’ age/alma mater and their professional attitudes.
Other ID | JA34YE82AA |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Submission Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.