Health has an important role in maintaining the human beings’ life, protecting it and creating quality. The quality of health services is related to the development of the countries. The most important factor in the success of the health services is to provide high-quality patient care. It is needed to have the nurses’ which are well-educated, well-motivated, and have high-level of organizational commitment. In parallel with this opinion, it is required that the nurses’ who form the majority of the providers of the health service should be evaluated their knowledge about their profession and their success in patient care. If required, the managers should give feedbacks which can improve their level of development in their profession. However, the number of the systems of evaluating performance which are designed specially for the staff in nursing services in Turkey is limited. In this article it is aimed to gain a new point of view to health staff about the importance of evaluating the performance in the management of nursing services by compiling the sources about the subject
Sağlık, insan yaşamının sürdürülmesinde, korunmasında
ve kalite yaratılmasında özel bir öneme sahiptir. Sunulan sağlık hizmetlerini
kalitesi ülkelerin gelişmişlik düzeyi ile ilişkilidir. Sağlık hizmetlerinin
başarısında rol oynayan en önemli faktör kaliteli hasta bakımının
sunulmasıdır. Sağlık hizmetlerinde
istenilen değerin yaratılması ve elde tutulabilmesi için iyi eğitilmiş, motive
olmuş, örgütsel bağlılığı yüksek hemşirelere sahip olması gerekmektedir. Bu
düşünce paralelinde sağlık hizmet sunucularının büyük çoğunluğunu oluşturan
hemşirelerin mesleki bilgilerinin, hasta bakımındaki başarılarının
değerlendirmelerinin yapılması, gerekli durumlarda yöneticilerin hemşirelere
mesleki gelişimini artıracak geri bildirimler vermesi gerekmektedir.Ancak
Türkiye’deki uygulamalarda hemşirelik hizmetleri personeline özgü olarak
geliştirilen performans değerlendirme sistemleri sınırlı sayıdadır. Bu makalede konu ile ilgili kaynaklar derlenerek,
hemşirelik hizmetleri yönetiminde performans değerleme’nin önemine yönelik
sağlık çalışanlarına bakış açısı kazandırmak amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2016 |
Submission Date | June 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.