Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİN ÖYKÜYE YÖNELİK TUTUMLARI

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 1, 268 - 287, 30.04.2020

Öz

Yaşamın gerçekleri, edebiyatın estetik
anlayışını temel alan öykü / hikâye aracılığıyla okuyucuya daha yaygın ve
etkili bir şekilde aktarılır. Bu yönüyle öykü eğitim sürecinde en çok yararlanan
edebi türlerden biri olarak yerini almıştır. Okuyucu düzeyi dikkate alınarak
yazılan öyküler bireyi zihinsel, duyusal ve toplumsal açıdan olumlu yönlerde
etkiler. Öykünün niteliği yanında okuyucu kitlenin bu türe karşı tutumunun da
bilinmesi önemlidir. Bu açıdan bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin öyküye
yönelik tutumları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada Likert tipi öykü tutum
ölçeği geliştirilmiş ve ortaokul öğrencilerinin öyküye yönelik tutumları bazı
kişisel değişkenlerine göre incelenmiştir. Güvenirlik geçerliğe ilişkin
bulgular öykü tutum ölçeğinin 12 madde ve 2 boyuttan oluştuğunu, iç tutarlık
katsayının 0,82 olduğunu ortaya koyuştur.

Kaynakça

  • Bayram, N. (2013). Yapısal eşitlik modellemesine giriş AMOS uygulamaları (2.Baskı). Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Başaran, M., ve Akyol, H. (2009). Okuduğunu anlama ve metne karşı geliştirilen tutum üzerinde metnin bilgi verici veya hikaye edici olmasının etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 11-23.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı (22.Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş 2. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Demircioglu, H., Demircioglu, G., ve Ayas, A. (2006). Hikâyeler ve kimya öğretim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 110-119.
  • Dündar, L.B. (2007). Edebiyat sosyolojisi açısından Türk öykücülüğü. Doktora tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Kaplan, M. (2002). Hikâye Tahlilleri. Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Kara, M. (2011). Dramayla öykü oluşturma yönteminin Türkçe dersi ikinci kademe öğrencilerinin tutumlarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 239 – 253.
  • Nas, R. (2002). Örneklerle çocuk edebiyatı. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları
  • Nuhoğlu, M.M. (2007). Çocuk edebiyatı türleri. Yüce K., Nuhoğlu M.M.(Editörler). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Lisans
  • Özcan, M. (2011).Yabancı dil öğretiminde öykü kullanımı. Education Sciences, 6 (3), 2133 – 2147
  • Özdenören, R. (1997). Ruhun Malzemeleri. İz yayınları, İstanbul.
  • Özen, N.E., ve Duran, E. (2017). Dijital öyküler ve Türkçe eğitiminde kullanımı. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 1(1) 76 – 105.
  • Tatlı, Z., ve Arzugül Aksoy, D . (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45 (45), 137-152.
  • Yalçın, A., ve Aytaş, G. (2005). Çocuk Edebiyatı. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Yılmaz, A. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin hikâye yazma becerilerinin değerlendirilmesi. YL tezi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 1, 268 - 287, 30.04.2020

Öz

Kaynakça

  • Bayram, N. (2013). Yapısal eşitlik modellemesine giriş AMOS uygulamaları (2.Baskı). Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Başaran, M., ve Akyol, H. (2009). Okuduğunu anlama ve metne karşı geliştirilen tutum üzerinde metnin bilgi verici veya hikaye edici olmasının etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 11-23.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı (22.Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş 2. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Demircioglu, H., Demircioglu, G., ve Ayas, A. (2006). Hikâyeler ve kimya öğretim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 110-119.
  • Dündar, L.B. (2007). Edebiyat sosyolojisi açısından Türk öykücülüğü. Doktora tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Kaplan, M. (2002). Hikâye Tahlilleri. Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Kara, M. (2011). Dramayla öykü oluşturma yönteminin Türkçe dersi ikinci kademe öğrencilerinin tutumlarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 239 – 253.
  • Nas, R. (2002). Örneklerle çocuk edebiyatı. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları
  • Nuhoğlu, M.M. (2007). Çocuk edebiyatı türleri. Yüce K., Nuhoğlu M.M.(Editörler). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Lisans
  • Özcan, M. (2011).Yabancı dil öğretiminde öykü kullanımı. Education Sciences, 6 (3), 2133 – 2147
  • Özdenören, R. (1997). Ruhun Malzemeleri. İz yayınları, İstanbul.
  • Özen, N.E., ve Duran, E. (2017). Dijital öyküler ve Türkçe eğitiminde kullanımı. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 1(1) 76 – 105.
  • Tatlı, Z., ve Arzugül Aksoy, D . (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45 (45), 137-152.
  • Yalçın, A., ve Aytaş, G. (2005). Çocuk Edebiyatı. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Yılmaz, A. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin hikâye yazma becerilerinin değerlendirilmesi. YL tezi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet İhsan Kaya 0000-0001-5031-8226

Recep Bindak 0000-0002-0005-7862

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, A. İ., & Bindak, R. (2020). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİN ÖYKÜYE YÖNELİK TUTUMLARI. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 268-287.