The rapid depletion of petroleum reserves and increases in air pollution due to rising use of vehicles has accelerated efforts towards the use of alternative energy sources. Electrical vehicles, developed for this purpose, are projected to be the future technology in terms of lower pollutant emissions in contrast with conventional vehicles and reduction in petroleum dependency. Zero emission is not possible considering production, usage and end-of-life phases as well as batteries constitute the most significant environmental concern in electric vehicles. Accordingly, in this study, environmental management of end-of-life batteries from electric vehicles is evaluated within the context of reduce, reuse, recycle and recovery. Considering all alternatives, reuse will contribute to the economic and environmental aspects by increasing the useful life of the batteries.
Araç sayısının artmasıyla hızla tükenen petrol kaynakları ve hava kirliliğindeki artış enerji sektöründe yeni arayışlara yol açarak alternatif enerji kaynaklarının kullanımı yönünde çalışmaları hızlandırmıştır. Bu amaçla geliştirilen elektrikli araçlar, kirletici emisyonlarının konvansiyonel araçlara göre düşük olması ve petrole bağımlılığı azaltması nedeniyle geleceğin teknolojisi olarak öngörülmektedir. Elektrikli araçların üretim, kullanım ve kullanım sonrası aşamaları ele alındığında, sıfır kirletici emisyonu mümkün olmamakla birlikte en önemli çevresel etkisi kullanılan bataryalardan kaynaklanmaktadır. Bu çalışmada, kullanım ömrünü tamamlamış elektrikli araç bataryalarının atık azaltma, yeniden kullanım, geri dönüşüm ve geri kazanım bağlamındaki çevresel yönetimi değerlendirilmiştir. Tüm alternatifler incelendiğinde, yeniden kullanım, bataryaların faydalı kullanım ömürlerini arttırarak hem ekonomik hem de çevresel açıdan katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environmental Engineering |
Journal Section | Çevre Mühendisliği / Environment Engineering |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Submission Date | July 20, 2018 |
Acceptance Date | December 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |