Catalytic converters are used to decrease the amount of unburned or partially oxidized hydrocarbons
and nitrous oxides in vehicles’ exhaust emissions. It is vitally important to control and to alter the catalytic systems
of the vehicles having an exceeding exhaust emissions by usage of fossil fuels in large quantitates. In this study,
the parameters used in removing the impurities of the used catalytic converter has been optimized derived from
gasoline-powered vehicles. In this study, the effects of solid/liquid ratio, stirring rate, acid concentration, and
leaching time were investigated and optimum conditions for the removal of base metals (impurities) from the waste
catalytic converter obtained from gasoline using vehicle were determined. The impurity removal of 30-35% by
weight was obtained using the 10 N acid concentration, 2 hours of leaching time, 300 rpm mixing rate, 1/10 solid/
liquid ratio and at 90 °C
Katalitik konvertörler araçların egzoz emisyonlarındaki yanmamış hidrokarbonları azaltmak, oluşan azot
oksitleri parçalamak için kullanılmaktadır. Fosil yakıtların önemli bir oranda tüketildiği araç motorlarında egzoz
emisyonlarının kontrolü ve sınır değerlerini aşan araçların gerekli sistemleri değiştirmeleri çevresel problemlerden
biri olan hava kirliliğini azaltmak için son derece önemlidir. Bu çalışmada, benzinli araçlardan elde edilen katalitik
konvertörlerinden safsızlıkların giderilmesinde kullanılan parametreler optimize edilmiştir. Bu çalışma sonucunda,
benzinli araç atık katalitik konvertörünün sülfürik asit ile gerçekleştirilen safsızlık giderimi işleminde katı/sıvı
oranını, sıcaklık, karıştırma hızı, asit konsantrasyonu ve liç süresinin etkileri araştırılmış ve en uygun koşullar
tespit edilmiştir. 10 N asit konsantrasyonunda, 2 saatlik liç süresinde, 300 dev dk-1 karıştırma hızında, 1/10 katı/sıvı
oranında ve 90 °C sıcaklıkta yaklaşık % 30-35 gibi bir safsızlık giderimi gerçekleştirilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Çevre Mühendisliği / Environment Engineering |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2017 |
Submission Date | April 20, 2016 |
Acceptance Date | September 17, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |