Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Feasibility of Maglev Trains in Turkey

Year 2017, Volume: 7 Issue: 1, 207 - 215, 31.03.2017

Abstract

Investments in highways in the country holds an important place in the past years. But the importance
given to highways throws the other ways of transportation to the background resulting in a negative impact. Although
highways provide opportunity door to door transportation, constant rising of oil prices and other expenses reveal
negative aspects of highway transportation. Thus, in the transportation sector; highways, airways, seaways and
lastly pipeline ways are planned as a combination of all of these. Undoubtedly, the time is an important parameter
that determines the preferred concept. Our country has accelerated its policy towards the usage of high-speed trains
in recent years. The use of the latest technology of high-speed trains, Magnetic Levitation Train (Maglev) have,
began to spread all over the world. In our country, although different scientifc studies have been done regarding
Maglev trains, technical studies are still very new for to integrate these trains into our lives. In this study, maglev
train implementations are mentioned and the cost of construction around the world is investigated. In the conclusion
part, it was determined at which distances the maglev train system and its technologies are more applicable..


References

  • Campos J, Rus G, Barron I, 2009. Economic Analysis of High Speed Rail in Europe. First Edition, Bilbao, Spain. 25 p.
  • Demirezer T, 2010. Türkiye’de hızlı tren projeleri ve proje yapıları. TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Göker A, 1996. Yüksek Hızlı Tren TÜBİTAK Raporu. Ankara, Türkiye. 2-16 s.
  • Öztürk Z, 1999. Yüksek Hızlı Demiryollarının Gelişimi ve Türkiye'nin Durumu, II. Ulaşım ve Trafik Kongresi, 01-02 Ekim 1999, Ankara.
  • Railway Technical Research Institute Overview of Maglev R&D,2010. http://www.rtri.or.jp/index.html. Shanghay Government Mayoralty, Maglev link plan is suspended 2011, http://www.shanghai.gov.cn/shanghai/node23919/index.html (2011).
  • Solak K, 2011. Raylı sistem alternatifleri ile manyetik alan üzerinde hareket eden trenlerin (maglev) çok ölçütlü değerlendirme yöntemi ile karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları “Yüksek Hızlı Tren Hakkında Her şey, 2010. http://hizlitren.tcdd.gov.tr/home/detail.
  • Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi, “Demiryolu ve Ulaşım Ağı”, Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi, Ankara (2008).
  • U.S. Department of Transportation Federal Railroad Administration, 2001. Maglev Deployment Program Final Programmatic Environmental Impact Statement, John A. Volpe National Transportation Systems Center, DOT-VNTSC-FRA-00-04, Volume II, Springfield, Virginia. 48-49p.
  • U.S. Department of Transportation Federal Railroad Administration, 2001. Maglev Deployment Program Final Programmatic Environmental Impact Statement, John A. Volpe National Transportation Systems Center, DOT-VNTSC- FRA-00-04, Volume I, Springfield, Virginia, 243-245 p.
  • U.S. Department of Transportation Federal Railroad Administration, 2005. Costs and Benefits of Magnetic Levitation”, U.S. Department of Transportation FRA, Washington, USA. 5-10, 24-25 p.

Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması

Year 2017, Volume: 7 Issue: 1, 207 - 215, 31.03.2017

Abstract

Ülkemizde geçmiş dönemde karayollarına yapılan yatırımlar önemli yer tutmaktadır. Fakat karayollarına
önem verilirken diğer ulaşım türlerinin arka plana atılmış olması olumsuz sonuçlar doğurmaktadır. Karayolları
her ne kadar kapıdan kapıya taşımacılığa imkân sağlıyor olsa da sürekli artan petrol fyatları ve diğer harcamalar
karayolu taşımacılığının negatif yönlerini ortaya çıkarmaktadır. Bu yüzden ulaştırma sektöründe; karayolu,
havayolu, denizyolu ve son olarak da ulaştırmada boru hatlarının kombine bir şekilde kullanımı planlanmaktadır.
Bu taşımacılık türlerinde kuşkusuz zaman kavramı tercihleri belirleyen önemli parametrelerden birisidir. Ülkemizde
son yıllarda yüksek hızlı tren kullanımına yönelik politikalara hız verilmiştir. Hızlı trenlerin son teknolojisi olan
Manyetik Levitasyonlu Tren (Maglev) treninin kullanımı dünya genelinde yaygınlaşmaya başlamıştır. Ülkemizde
Maglev trenleri ile ilgili olarak farklı bilimsel çalışmalar yapılmış olmasına rağmen bu trenlerin hayatımıza girmesi
için yapılan teknik araştırmalar henüz çok yenidir. Bu çalışmada Maglev trenin dünyadaki uygulamalarından
bahsedilmiş ve yapım maliyetleri ile ilgili incelemeler yapılmıştır. Sonuç kısmında ise Maglev tren sisteminin ve
teknolojilerinin hangi mesafelerde daha uygulanabilir olduğu belirlenmiştir.



References

  • Campos J, Rus G, Barron I, 2009. Economic Analysis of High Speed Rail in Europe. First Edition, Bilbao, Spain. 25 p.
  • Demirezer T, 2010. Türkiye’de hızlı tren projeleri ve proje yapıları. TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Göker A, 1996. Yüksek Hızlı Tren TÜBİTAK Raporu. Ankara, Türkiye. 2-16 s.
  • Öztürk Z, 1999. Yüksek Hızlı Demiryollarının Gelişimi ve Türkiye'nin Durumu, II. Ulaşım ve Trafik Kongresi, 01-02 Ekim 1999, Ankara.
  • Railway Technical Research Institute Overview of Maglev R&D,2010. http://www.rtri.or.jp/index.html. Shanghay Government Mayoralty, Maglev link plan is suspended 2011, http://www.shanghai.gov.cn/shanghai/node23919/index.html (2011).
  • Solak K, 2011. Raylı sistem alternatifleri ile manyetik alan üzerinde hareket eden trenlerin (maglev) çok ölçütlü değerlendirme yöntemi ile karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları “Yüksek Hızlı Tren Hakkında Her şey, 2010. http://hizlitren.tcdd.gov.tr/home/detail.
  • Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi, “Demiryolu ve Ulaşım Ağı”, Türkiye Kamu-Sen Araştırma Geliştirme Merkezi, Ankara (2008).
  • U.S. Department of Transportation Federal Railroad Administration, 2001. Maglev Deployment Program Final Programmatic Environmental Impact Statement, John A. Volpe National Transportation Systems Center, DOT-VNTSC-FRA-00-04, Volume II, Springfield, Virginia. 48-49p.
  • U.S. Department of Transportation Federal Railroad Administration, 2001. Maglev Deployment Program Final Programmatic Environmental Impact Statement, John A. Volpe National Transportation Systems Center, DOT-VNTSC- FRA-00-04, Volume I, Springfield, Virginia, 243-245 p.
  • U.S. Department of Transportation Federal Railroad Administration, 2005. Costs and Benefits of Magnetic Levitation”, U.S. Department of Transportation FRA, Washington, USA. 5-10, 24-25 p.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
Authors

Muhammed Yasin Çodur

Publication Date March 31, 2017
Submission Date September 26, 2016
Acceptance Date November 7, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Çodur, M. Y. (2017). Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması. Journal of the Institute of Science and Technology, 7(1), 207-215.
AMA Çodur MY. Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması. J. Inst. Sci. and Tech. March 2017;7(1):207-215.
Chicago Çodur, Muhammed Yasin. “Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması”. Journal of the Institute of Science and Technology 7, no. 1 (March 2017): 207-15.
EndNote Çodur MY (March 1, 2017) Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması. Journal of the Institute of Science and Technology 7 1 207–215.
IEEE M. Y. Çodur, “Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması”, J. Inst. Sci. and Tech., vol. 7, no. 1, pp. 207–215, 2017.
ISNAD Çodur, Muhammed Yasin. “Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması”. Journal of the Institute of Science and Technology 7/1 (March 2017), 207-215.
JAMA Çodur MY. Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması. J. Inst. Sci. and Tech. 2017;7:207–215.
MLA Çodur, Muhammed Yasin. “Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması”. Journal of the Institute of Science and Technology, vol. 7, no. 1, 2017, pp. 207-15.
Vancouver Çodur MY. Türkiye’de Maglev Trenlerinin Uygulanabilirliğinin Araştırılması. J. Inst. Sci. and Tech. 2017;7(1):207-15.