Research Article
BibTex RIS Cite

Effects of Consumers Living In Igdır Central District on Both Purchasing Desicions and Purchasing Behaviours of Distinguish The Border Trade and Products Come From Illegal Ways

Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 267 - 274, 30.06.2018
https://doi.org/10.21597/jist.428987

Abstract

The aim of this study is to evaluate purchasing behaviors of consumers, being

distinguished by consumers for food products coming from neighboring countries to Iğdır central

district. As a part of the study, the data from 198 participants with face to face questionnaire

method were used. According to the results of the study, 74.75% of consumers could distinguish

products coming through border-trade and illegal ways. When buying a product with the same

price, the effects of the border trade and illegal ways on the purchasing desicions is examined.

The knowledge of these products affects the purchasing desicions of 44.45% of the consumers,

while the purchase of 44.95% of the consumers it does not affect desicions. This study examines

the effects of consumers living in Iğdır central district on both purchasing desicions and the

purchasing behaviours of distinguishing the border trade and products coming from illegal ways

from other products.

References

  • Akat Ö, Taşkın Ç, Özdemir A, 2006. Uluslararası Alışveriş Merkezi Tüketicilerinin Satın Alma Davranışı: Bursa İlinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 13-30.
  • Albayrak M, Dölekoğlu C, 2006. Gıda Perakendeciliğinde Market Markalı Ürün Stratejisi. Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11, 204-218.
  • Baştürk F, Yıldız S, İnan P, 2014. Hazır Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışını Etkileyen Pazarlama Faktörlerinin İncelenmesi: Iğdır İlinde Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Collins M, 1986. Sampling. Consumer Market Research Handbook. (Ed.) R. Worcester, Elsevier Science Publishing Company Inc., Amsterdam.
  • Çınar R, Çubukcu İ, 2009. Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 277-300.
  • Deniz A, Batu Ağırkaya M, 2015. Sınır Ticareti Yapan Firmaların Iğdır İli Sosyo-Ekonomik Yapısı Üzerindeki Etkileri. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 6(9), 01-30.
  • Ertürk YE, Deniz A, Batu Ağırkaya, M, 2013. Bölgeler Arasındaki Dengesizliklerin Giderilmesinde Güçlü Bir Dış Ticaret Aracı: Sınır Ticareti. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 79-88.
  • Hair J, Joseph FJR, Rolph E, Andreson Ronald L, Tahtam RL and William CB, 1998. Multivariate Data Analysis, Fifth Edition Prentice-Hall International Inc., New Jersey, USA.
  • Joseph F, Hair R, Ronald LT, William CB, 1992. Multivariate Data Analysis (3. Baskı) New York: . Macmillan Publishing Company.
  • Kızılaslan N, Kızılaslan H, 2008. Tüketicilerin Satın Aldıkları Gıda Maddeleri ile İlgili Bilgi Düzeyleri ve Tutumları (Tokat İli Örneği). Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-74.
  • Köseoğlu M, Yamak R, 2008. Uygulamalı İstatistik (3. Baskı), Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Mardia KV, Kent JT, Bibby JM, 1989. Multivariate Analysis (7. Basım), London: Academic Press.
  • Onurlubaş E, Çakırlar H, 2016. Tüketicilerin Süt ve Süt Ürünleri Tüketimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 217-242.
  • Onurlubaş E, 2011. Tüketicilerin Gıda Güvenliği Konusunda Bilinç Düzeylerinin Ölçülmesi: Tokat İli Örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 196s, Tokat.
  • Özmen A, 2009, İstatistik, TC Anadolu Üniversitesi Yayını No:1448, Eskişehir, Kırsal Kalkınma, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ankara, s.239-242.
  • Örücü E, Tavşancı S, 2001. Gıda Ürünlerinde Tüketicinin Satın Alma Eğilimini Etkileyen Faktörler ve Ambalajlama. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, Bahar.
  • Uzkurt C, 2007. Tüketicilerin Yenilikleri Benimseme Eğilimleri Üzerinde Kişisel Değerlerin Etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 241-260.

Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi

Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 267 - 274, 30.06.2018
https://doi.org/10.21597/jist.428987

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Iğdır ili merkez ilçede komşu ülkelerden gelen gıda ürünlerini
ayırt edip edememe durumunun tüketicilerin satın alma davranışlarını analiz etmektir. Araştırma
kapsamında 198 katılımcıdan yüz yüze anket yöntemiyle elde edilen veriler kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin %74.75’i sınır ticareti ya da kaçak yollarla gelen
ürünleri diğer ürünlerden ayırt edebilmektedir. Fiyatı aynı olan bir ürünü satın alırken sınır
ticareti ve kaçak yollarla gelen ürün olmasının satın alma kararlarına olan etkisi incelenmiştir.
Bu ürünler hakkında bilgi sahibi olma durumu tüketicilerin %44.45’inin satın alma kararlarını
etkilerken, tüketicilerin %44.95’inin satın alma kararlarını etkilememektedir. Bu çalışmayla
Iğdır ili şehir merkezinde yaşayan tüketicilerin sınır ticareti ve kaçak yollarla gelen ürünleri
diğer ürünlerden ayırt edebilme durumunun hem satın alma kararlarına hem de satın alma
davranışlarına etkisi incelenmiştir.

References

  • Akat Ö, Taşkın Ç, Özdemir A, 2006. Uluslararası Alışveriş Merkezi Tüketicilerinin Satın Alma Davranışı: Bursa İlinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 13-30.
  • Albayrak M, Dölekoğlu C, 2006. Gıda Perakendeciliğinde Market Markalı Ürün Stratejisi. Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11, 204-218.
  • Baştürk F, Yıldız S, İnan P, 2014. Hazır Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışını Etkileyen Pazarlama Faktörlerinin İncelenmesi: Iğdır İlinde Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Collins M, 1986. Sampling. Consumer Market Research Handbook. (Ed.) R. Worcester, Elsevier Science Publishing Company Inc., Amsterdam.
  • Çınar R, Çubukcu İ, 2009. Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 277-300.
  • Deniz A, Batu Ağırkaya M, 2015. Sınır Ticareti Yapan Firmaların Iğdır İli Sosyo-Ekonomik Yapısı Üzerindeki Etkileri. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 6(9), 01-30.
  • Ertürk YE, Deniz A, Batu Ağırkaya, M, 2013. Bölgeler Arasındaki Dengesizliklerin Giderilmesinde Güçlü Bir Dış Ticaret Aracı: Sınır Ticareti. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 79-88.
  • Hair J, Joseph FJR, Rolph E, Andreson Ronald L, Tahtam RL and William CB, 1998. Multivariate Data Analysis, Fifth Edition Prentice-Hall International Inc., New Jersey, USA.
  • Joseph F, Hair R, Ronald LT, William CB, 1992. Multivariate Data Analysis (3. Baskı) New York: . Macmillan Publishing Company.
  • Kızılaslan N, Kızılaslan H, 2008. Tüketicilerin Satın Aldıkları Gıda Maddeleri ile İlgili Bilgi Düzeyleri ve Tutumları (Tokat İli Örneği). Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-74.
  • Köseoğlu M, Yamak R, 2008. Uygulamalı İstatistik (3. Baskı), Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Mardia KV, Kent JT, Bibby JM, 1989. Multivariate Analysis (7. Basım), London: Academic Press.
  • Onurlubaş E, Çakırlar H, 2016. Tüketicilerin Süt ve Süt Ürünleri Tüketimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 217-242.
  • Onurlubaş E, 2011. Tüketicilerin Gıda Güvenliği Konusunda Bilinç Düzeylerinin Ölçülmesi: Tokat İli Örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 196s, Tokat.
  • Özmen A, 2009, İstatistik, TC Anadolu Üniversitesi Yayını No:1448, Eskişehir, Kırsal Kalkınma, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ankara, s.239-242.
  • Örücü E, Tavşancı S, 2001. Gıda Ürünlerinde Tüketicinin Satın Alma Eğilimini Etkileyen Faktörler ve Ambalajlama. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, Bahar.
  • Uzkurt C, 2007. Tüketicilerin Yenilikleri Benimseme Eğilimleri Üzerinde Kişisel Değerlerin Etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 241-260.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Agricultural Engineering
Journal Section Tarım Ekonomisi / Agricultural Economy
Authors

Ayşe Karadağ Gürsoy This is me 0000-0002-1830-5393

Bahri Karlı This is me 0000-0001-9734-1781

Publication Date June 30, 2018
Submission Date December 5, 2017
Acceptance Date January 7, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Gürsoy, A. K., & Karlı, B. (2018). Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi. Journal of the Institute of Science and Technology, 8(2), 267-274. https://doi.org/10.21597/jist.428987
AMA Gürsoy AK, Karlı B. Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi. J. Inst. Sci. and Tech. June 2018;8(2):267-274. doi:10.21597/jist.428987
Chicago Gürsoy, Ayşe Karadağ, and Bahri Karlı. “Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına Ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi”. Journal of the Institute of Science and Technology 8, no. 2 (June 2018): 267-74. https://doi.org/10.21597/jist.428987.
EndNote Gürsoy AK, Karlı B (June 1, 2018) Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi. Journal of the Institute of Science and Technology 8 2 267–274.
IEEE A. K. Gürsoy and B. Karlı, “Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi”, J. Inst. Sci. and Tech., vol. 8, no. 2, pp. 267–274, 2018, doi: 10.21597/jist.428987.
ISNAD Gürsoy, Ayşe Karadağ - Karlı, Bahri. “Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına Ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi”. Journal of the Institute of Science and Technology 8/2 (June 2018), 267-274. https://doi.org/10.21597/jist.428987.
JAMA Gürsoy AK, Karlı B. Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi. J. Inst. Sci. and Tech. 2018;8:267–274.
MLA Gürsoy, Ayşe Karadağ and Bahri Karlı. “Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına Ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi”. Journal of the Institute of Science and Technology, vol. 8, no. 2, 2018, pp. 267-74, doi:10.21597/jist.428987.
Vancouver Gürsoy AK, Karlı B. Iğdır İlinde Tüketicilerin Komşu Ülkelerden Gelen Gıda Ürünlerini Ayırt Edip Edememe Durumunun Satın Alma Kararlarına ve Satın Alma Davranışlarına Etkisi. J. Inst. Sci. and Tech. 2018;8(2):267-74.