In the present study, a fluid-structure interaction (FSI) method developed by the authors is tested for an idealized sequential dam-break problem. In the proposed method, fluid part is modelled by smoothed particle hydrodynamics (SPH) and structure part is modelled by finite element method (FEM) and the coupling between fluid and structural domains are implemented by contact mechanics. Reservoirs having same geometry are positioned without interspace. The change in capacity usage of the most higher dam is investigated The effect of dam-break flow on an elastic structure located at the downstream is tested in terms of the deformation of the structure and the pressure distributions of the fluid. In addition, free-surface profiles and velocity distribution of fluid are presented.
Smoothed particle hydrodynamics Contact Mechanics Fluid-Structure Interaction Sequential dam break
Bu çalışmada yazarlar tarafından geliştirilen bir yapı-sıvı etkileşim yöntemi idealize edilmiş ardıl baraj yıkılması problemi için test edilmiştir. Bu doğrultuda geliştirilen yöntemde, sıvı kısım yumuşatılmış tanecik hidrodinamiği (smoothed particle hydrodynamics - SPH) ile, katı kısım ise sonlu elemanlar (finite element – FE) yöntemi ile modellenmiş ve katı ile sıvı arasındaki akupaj, kontak mekanik kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Aynı geometrideki ardıl barajlar aralarında mesafe bırakmaksızın yerleştirilmiştir. En yüksek konumdaki barajın doluluk oranındaki değişim dikkate alımıştır. Yıkılan barajların mansaptaki elastik bir yapıya etkisi hem yapının deformasyonu yönünden hem de akışkandaki basınç dağılımları yönünden test edilmiştir. Ayrıca serbest akışkan yüzeyi profilleri ve su hızı profilleri de çalışmada sunulmuştur.
Yumuşatılmış Tanecik Hidrodinamiği Kontak Mekanik Yapı-Sıvı Etkileşimi Ardıl baraj yıkılması
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Submission Date | December 25, 2019 |
Acceptance Date | June 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 4 |