Teknolojinin ilerlemesi, insan ihtiyaç ve istekleri ile paralel olarak üretimi artırmış ve çeşitlendirmiştir. Bu ihtiyaç ve isteklerin başında, hızlı ve güvenli ulaşım gelmektedir. Motorlu araçların insan hizmetine sunulması, sürücü ve araç sayısının artması; trafik güvenliği ihtiyacını da ortaya çıkarmıştır. Ülkemizde trafik güvenliğine etki eden unsurlardan birisi de karayollarıdır. Karayollarının gerekli standartlara uygun projelendirilmemesi ve/veya yapım aşamasında imalatların istenilen seviyede denetlenmemesinden doğan ve yolun tamamlanmasından sonra ortaya çıkan önemli olumsuzluklardan; deforme olmuş yollar, şev kaymaları, hatalı yol eğimleri, drenaj problemleri, çökmeler, çukurlar ve diğer etkenler trafik güvenliğini olumsuz yönde etkilemektedir.Bu çalışmada, trafik güvenliğini etkileyen ana faktörlerden yol unsurunun yapısal özellikleri, çeşitli kaynaklardan alınan bilgilere göre incelenmiş ve karayolları üzerinde trafik kazalarını oluşturan genel kusurlar ile yol kusurları için 18 yıllık ve dört dönemlik zaman serisi verileri kullanılarak, lineer regresyon analiziyle yol faktörünün trafik güvenliğine etkileri belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre; trafik kazalarına sebep olan ana kusurlardan sürücü, yaya, araç, yolcu ve yol kusurları etkinlik derecesine göre sıralanmıştır. Ayrıca yol kusurlarından çukur, teker izi, düşük banket, gevşek malzeme, ondülasyon, yol işaretlerinin eksikliği ve yol çökmesi kazaların meydana gelmesinde önemli etkiye sahiptirler. Yol kusurlarını azaltmak için yol projesini tüm ihtiyaçlara cevap verecek şekilde hazırlamak gerekir. Bununla birlikte yol alt ve üst yapısı proje ve standartlara uygun bir şekilde yapılmalıdır
Technological improvements have increased and diversified production based on people’s needs.
The most important needs include traffic safety and speed. An increasing number of motor vehicles and drivers
have brought focus on the importance of traffic safety. In Turkey, one of the factors affecting traffic safety is highways.
Lack of standards in Turkey’s highway projects, no/poor control of road materials produced by companies
in the road-making stage and problems after completion of the road, deformed roads, slope failure, failure gradient
of roads, drainage problems, road settlement, road pits and other factors have affected traffic safety tremendously.
In this study, structural properties of road components from main factors which affect traffic safety were investigated
based on information and data from several sources. Eighteen-year each in four-period time series data that
consist of main and road failures causing traffic accidents on highways were used to determine their effects on traffic
safety of road component with linear regression analysis.
According to research results, driver, pedestrian, vehicle, passenger and road failures in main traffic accident failure
list were ranked based on their effectiveness. It is found that road failures such as road pits, wheel trace, soft
shoulders, loose material, permanent wave, deficiency of road signs and road settlements have an important effect
on traffic accidents. To reduce road failures, road projects must be planned carefully to meet human needs. In addition
to this, road infrastructure and superstructure must be built according to specific road projects and standards.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2012 |
Submission Date | May 4, 2012 |
Acceptance Date | July 31, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 3 |