Research Article
BibTex RIS Cite

Erzurum North Ring Road Accident Prediction Model with Generalized Linear Regression

Year 2013, Volume: 3 Issue: 1, 79 - 84, 31.03.2013

Abstract

In parallel to the rise of the world’s population, car ownership and consequently daily vehicular traffic has increased. One of the largest negativities is traffic accidents which brought these activities. The traffic accidents have caused deaths and considerable economic losses. In this study the data of Erzurum North Ring Road was used between 2005 to 2010. In this study, it is aimed to investigate factors which cause accidents, for providing road safety and to create accident prediction model with the technic of Generalized Linear Model which includes relations between these factors. As a result the model and the significance level of parameters affecting the model were presented in this study

References

  • Akgüngör, A.P., Doğan, E., 2008. Smeed ve Andreassen kaza mo- dellerinin Türkiye uygulaması: Farklı senaryo analizleri. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(24): 821-827.
  • Akgüngör, A.P., Doğan, E., 2010. Farklı yöntemler kullanılarak ge- liştirilen trafik kaza tahmin modelleri ve analizi. International Journal of Engineering Research and Development, 2(1): 16- 22.
  • Akgüngör, A.P., Yıldız, O., 2007. Sensitivity analysis of an accident prediction model by the fractional factorial method. Accident Analysis & Prevention, 39(1), 63-68.
  • Andreassen, D.C., 1985. Linking deaths with vehicles and populati- on. Traffic Engineering & Control, 26(11): 547-549.
  • Anonim, 2010. Motorlu kara taşıtları istatistikleri. Türkiye İstatistik Kurumu, Ankara.
  • Çodur, M.Y., 2012. Trafik kaza tahmin modelleri: erzurum ili çevre karayolları için uygulamalar. Atatürk Üniversitesi Fen Bilim- leri Enstitüsü, Doktora Tezi (Basılmamış), Erzurum.
  • Dinesh, M., Bawa, B.S., 1985. An analysis of road traffic fatalities in Delhi, India. Accident Analysis & Prevention, 17(1): 33-45.
  • Kibar Türe, F., 2008. Trafik kazaları ve Trabzon bölünmüş sahil yolu örneğinde kaza tahmin modelinin oluşturulması. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Basılmamış), Trabzon.
  • Lewis, S.L., Montgomery, D.C., Myers, R.H., 2001a. Examples of designed experiments with nonnormal responses. Journal of Quality Technology, 33: 265-278.
  • Lewis, S.L., Montgomery, D.C., Myers, R.H., 2001b. Confidence ınterval coverage for designed experiments analyzed with GLMs. Journal of Quality Technology, 33: 279-292.
  • McCullagh, P., Nelder, J.A., 1989. Generalized linear models. 2nd ed. Chapman & Hall.
  • Mekky, A., 1985. Effect of rapid increase in motorization levels on road fatality rates in some rich developing countries. Accident Analysis and Prevention, 17(2 ): 101-109.
  • Myers, R.H., Montgomery, D.C., Vining, G.G., 2001. Generalized linear models with applications in engineering and the sciences. John Willey & Sons, New York.
  • Partyka, C., 1984. Simple models of fatality trends using employment and population data. Accident Analysis & Prevention, 16(3): 211-222
  • Smeed, R.J., 1949. Some statistics aspects of road safety Research. Journal of the Royal Statistical Society, Series A, Part I, 112: 1-34.
  • Tortum A., Çodur M.,Y., Kılınç B., 2012. Modelling traffic accidents in turkey using regression analysis. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3): 69-78.
  • Valli, P.P., 2005. Road accident models for large metropolitan cities of India. IATSS Research, 29(1): 57-65.
  • Zegeer, C. V., Deacon, J.A., 1987. Effect of lane width, shoulder width and shoulder type on highway safety. In State of the Art Report 6, TRB, National Research Council, Washington, D.C., pp. 1-21.

Genelleştirilmiş Lineer Regresyon ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli

Year 2013, Volume: 3 Issue: 1, 79 - 84, 31.03.2013

Abstract

Dünya nüfusunun artışına paralel olarak araç sahipliliğinin de artması ile birlikte günlük hayattaki araç trafiği de artmıştır. Bu hareketliliğin beraberinde getirdiği en büyük olumsuzluklardan biri olan trafik kazaları, insan hayatına mal olan ve önemli ölçüde ekonomik kayıplara sebep olan bir olaydır. Bu çalışmada 2005-2010 yılları arasında Erzurum Kuzey Çevre Yoluna ait veriler kullanılmıştır. Bu çalışmada karayolu güvenliğinin sağlanmasında kazalara neden olan faktörlerin incelenmesi ve bu faktörlerin birbiriyle ilişkilerini içine alan Genelleştirilmiş Lineer Regresyon tekniği ile kaza tahmin modelinin oluşturulması hedeflenmiştir. Sonuç olarak kurulan model ve modele etki eden parametrelerin önem düzeyleri çalışma kapsamında sunulmuştur

References

  • Akgüngör, A.P., Doğan, E., 2008. Smeed ve Andreassen kaza mo- dellerinin Türkiye uygulaması: Farklı senaryo analizleri. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(24): 821-827.
  • Akgüngör, A.P., Doğan, E., 2010. Farklı yöntemler kullanılarak ge- liştirilen trafik kaza tahmin modelleri ve analizi. International Journal of Engineering Research and Development, 2(1): 16- 22.
  • Akgüngör, A.P., Yıldız, O., 2007. Sensitivity analysis of an accident prediction model by the fractional factorial method. Accident Analysis & Prevention, 39(1), 63-68.
  • Andreassen, D.C., 1985. Linking deaths with vehicles and populati- on. Traffic Engineering & Control, 26(11): 547-549.
  • Anonim, 2010. Motorlu kara taşıtları istatistikleri. Türkiye İstatistik Kurumu, Ankara.
  • Çodur, M.Y., 2012. Trafik kaza tahmin modelleri: erzurum ili çevre karayolları için uygulamalar. Atatürk Üniversitesi Fen Bilim- leri Enstitüsü, Doktora Tezi (Basılmamış), Erzurum.
  • Dinesh, M., Bawa, B.S., 1985. An analysis of road traffic fatalities in Delhi, India. Accident Analysis & Prevention, 17(1): 33-45.
  • Kibar Türe, F., 2008. Trafik kazaları ve Trabzon bölünmüş sahil yolu örneğinde kaza tahmin modelinin oluşturulması. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Basılmamış), Trabzon.
  • Lewis, S.L., Montgomery, D.C., Myers, R.H., 2001a. Examples of designed experiments with nonnormal responses. Journal of Quality Technology, 33: 265-278.
  • Lewis, S.L., Montgomery, D.C., Myers, R.H., 2001b. Confidence ınterval coverage for designed experiments analyzed with GLMs. Journal of Quality Technology, 33: 279-292.
  • McCullagh, P., Nelder, J.A., 1989. Generalized linear models. 2nd ed. Chapman & Hall.
  • Mekky, A., 1985. Effect of rapid increase in motorization levels on road fatality rates in some rich developing countries. Accident Analysis and Prevention, 17(2 ): 101-109.
  • Myers, R.H., Montgomery, D.C., Vining, G.G., 2001. Generalized linear models with applications in engineering and the sciences. John Willey & Sons, New York.
  • Partyka, C., 1984. Simple models of fatality trends using employment and population data. Accident Analysis & Prevention, 16(3): 211-222
  • Smeed, R.J., 1949. Some statistics aspects of road safety Research. Journal of the Royal Statistical Society, Series A, Part I, 112: 1-34.
  • Tortum A., Çodur M.,Y., Kılınç B., 2012. Modelling traffic accidents in turkey using regression analysis. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3): 69-78.
  • Valli, P.P., 2005. Road accident models for large metropolitan cities of India. IATSS Research, 29(1): 57-65.
  • Zegeer, C. V., Deacon, J.A., 1987. Effect of lane width, shoulder width and shoulder type on highway safety. In State of the Art Report 6, TRB, National Research Council, Washington, D.C., pp. 1-21.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
Authors

Muhammed Yasin Çodur This is me

Ahmet Tortum This is me

Merve Çodur This is me

Publication Date March 31, 2013
Submission Date November 22, 2012
Acceptance Date February 5, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Çodur, M. Y., Tortum, A., & Çodur, M. (2013). Genelleştirilmiş Lineer Regresyon ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli. Journal of the Institute of Science and Technology, 3(1), 79-84.
AMA Çodur MY, Tortum A, Çodur M. Genelleştirilmiş Lineer Regresyon ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli. J. Inst. Sci. and Tech. March 2013;3(1):79-84.
Chicago Çodur, Muhammed Yasin, Ahmet Tortum, and Merve Çodur. “Genelleştirilmiş Lineer Regresyon Ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli”. Journal of the Institute of Science and Technology 3, no. 1 (March 2013): 79-84.
EndNote Çodur MY, Tortum A, Çodur M (March 1, 2013) Genelleştirilmiş Lineer Regresyon ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli. Journal of the Institute of Science and Technology 3 1 79–84.
IEEE M. Y. Çodur, A. Tortum, and M. Çodur, “Genelleştirilmiş Lineer Regresyon ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli”, J. Inst. Sci. and Tech., vol. 3, no. 1, pp. 79–84, 2013.
ISNAD Çodur, Muhammed Yasin et al. “Genelleştirilmiş Lineer Regresyon Ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli”. Journal of the Institute of Science and Technology 3/1 (March 2013), 79-84.
JAMA Çodur MY, Tortum A, Çodur M. Genelleştirilmiş Lineer Regresyon ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli. J. Inst. Sci. and Tech. 2013;3:79–84.
MLA Çodur, Muhammed Yasin et al. “Genelleştirilmiş Lineer Regresyon Ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli”. Journal of the Institute of Science and Technology, vol. 3, no. 1, 2013, pp. 79-84.
Vancouver Çodur MY, Tortum A, Çodur M. Genelleştirilmiş Lineer Regresyon ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli. J. Inst. Sci. and Tech. 2013;3(1):79-84.