This study proposes an advanced EMS for a SHEV equipped with lithium-ion (Li-ion) batteries and supercapacitors (SC). The developed rule-based EMS optimizes power distribution between the internal combustion engine (ICE), electric motor (EM), and energy storage system (ESS), ensuring efficient energy utilization while enhancing battery lifespan and vehicle performance. The proposed EMS dynamically adjusts power flow based on real-time driving conditions and charge state, preventing excessive charge/discharge currents and improving regenerative braking efficiency. A comprehensive simulation was conducted using the ADVISOR (Advanced Vehicle Simulator) platform to evaluate vehicle performance under Urban Dynamometer Driving Schedule (UDDS) and New European Driving Cycle (NEDC) conditions. Results demonstrate that the EMS significantly enhances energy efficiency, reduces fuel consumption, and extends battery longevity while ensuring optimal power delivery. Comparative analysis reveals superior performance under NEDC conditions due to smoother acceleration and braking patterns. These findings highlight the effectiveness of integrating supercapacitors with Li-ion batteries in SHEV architectures, providing a viable solution for sustainable and efficient hybrid vehicle design.
Bu çalışma, lityum-iyon (Li-ion) bataryalar & süperkapasitörler (SC) ile donatılmış bir seri hibrit elektrikli araç (SHEV) için gelişmiş bir enerji yönetim sistemi (EMS) önermektedir. Geliştirilen kural tabanlı EMS, içten yanmalı motor (ICE), elektrik motoru (EM) & enerji depolama sistemi (ESS) arasındaki güç dağıtımını optimize ederek enerji kullanımını verimli hale getirirken batarya ömrünü & araç performansını artırmaktadır. Önerilen EMS, gerçek zamanlı sürüş koşulları & şarj durumu temelinde güç akışını dinamik olarak ayarlayarak aşırı şarj/deşarj akımlarını önlemekte & rejeneratif frenleme verimliliğini artırmaktadır. Araç performansını değerlendirmek için Gelişmiş Araç Simülatörü platformu (ADVISOR) kullanılarak Kentsel Dinamometre Sürüş Çevrimi (UDDS) & Yeni Avrupa Sürüş Çevrimi (NEDC) koşullarında kapsamlı bir simülasyon gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar, EMS’nin enerji verimliliğini önemli ölçüde artırdığını, yakıt tüketimini azalttığını & batarya ömrünü uzattığını göstermektedir. Karşılaştırmalı analiz, NEDC sürüş çevriminde daha dengeli hızlanma & frenleme desenleri nedeniyle daha üstün bir performans sergilendiğini ortaya koymuştur. Bu bulgular, süperkapasitörlerin Li-ion bataryalar ile entegrasyonunun SHEV mimarilerinde etkin bir çözüm sunduğunu & sürdürülebilir, verimli hibrit araç tasarımı için önemli bir katkı sağladığını göstermektedir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Electrical Engineering (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 27, 2025 |
| Publication Date | November 27, 2025 |
| Submission Date | March 4, 2025 |
| Acceptance Date | May 26, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |