Bu çalışma, şehirlerin sosyo-ekonomik değişimlere uyum sağlamasını ve sürdürülebilir kalkınmayı desteklemek amacıyla kentsel yönetim modelleri ve simülasyon tabanlı optimizasyon yaklaşımlarını incelemektedir. Araştırma, Denizli şehrindeki yoğun trafik arterlerindeki kavşaklar için simülasyon tabanlı optimizasyonun etkinliğine odaklanmaktadır. Modelleme ve analiz için Synchro trafik simülasyon yazılımı kullanılmaktadır. Bu bağlamda, mevcut kavşak geometrisi ve sinyal zaman planlarını yansıtan çeşitli senaryo modelleri geliştirilmiştir. Trafik akışını iyileştirmek için Synchro kullanılarak dinamik olarak ayarlanan ofset zamanları ile koordinasyon sağlayan bir sistem uygulanmıştır.
Analizlerde, önerilen modellerin bant genişliği, ortalama kavşak gecikmesi ve kapasite kullanım oranları (v/c) bakımından sabah ve akşam yoğun saatlerde performansları değerlendirilmiştir. Ayrıca, modellerin yakıt tüketimi ve emisyon seviyelerindeki olası azaltıcı etkileri incelenmiştir. Bulgular, simülasyon tabanlı optimizasyon yaklaşımının trafik akışını etkin bir şekilde düzenleyebildiğini ve mevcut duruma kıyasla gecikmeleri azaltabildiğini göstermektedir. Sonuçlar ayrıca, önerilen modellerin yakıt tüketimi ve emisyonlar üzerinde olumlu etkiler yarattığını ortaya koymaktadır.
Genel olarak, elde edilen sonuçlar bu simülasyon tabanlı optimizasyon yaklaşımının kentsel planlama ve trafik mühendisliği alanında önemli katkılar sağlayabileceğini ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmak için değerli bir potansiyele sahip olduğunu vurgulamaktadır.
This study examines effective urban management models and simulation-based optimization approaches to help cities adapt to socio-economic changes and support sustainable development. The research focuses on the effectiveness of simulation-based optimization for intersections on heavily trafficked arteries in Denizli. Synchro traffic simulation software was used for modeling, with different scenario models created based on existing intersection geometry and signal plans. A system was developed to provide coordination using automatically adjusted offset times via Synchro. Analyses evaluated the proposed models’ performance in terms of bandwidth, average intersection delay, and volume-to-capacity (v/c) ratios during peak traffic hours. The models' contributions to reducing fuel consumption and emissions were also assessed. Results demonstrated that the simulation-based optimization approach significantly improved traffic flow and minimized delays compared to current conditions. Moreover, the proposed models positively reduced fuel consumption and emissions. The findings suggest that this approach can make significant contributions to urban planning and traffic engineering, supporting sustainable development goals.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Transportation and Traffic |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 22, 2025 |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | November 22, 2024 |
| Acceptance Date | June 13, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |