This study examines in detail the micromobility applications and the mobility-as-a-service (MaaS) concept in Balıkesir’s Bandırma district. Today, the rapid increase in urbanization and the diversification of intra-city transportation needs have made sustainable and environmentally friendly transport solutions even more important. Micromobility solutions—bicycles, e-scooters, and other light transport vehicles—provide flexibility in short-distance travel, reduce traffic congestion, and lower carbon emissions. The MaaS concept enables the integration of different transport modes, allowing users to access and pay for these modes through a single platform.
Bandırma occupies an important position as a junction of sea, rail, and road transport. The district’s rapidly growing population and the student potential of Bandırma Onyedi Eylül University require improvements in the transportation infrastructure. In this context, micromobility and MaaS applications can offer solutions to Bandırma’s transportation problems. In the study, current micromobility usage data in Bandırma were analyzed; user preferences, infrastructure requirements, and their effects on traffic flow were evaluated.
This study is the first data-based micromobility analysis conducted for a medium-scale port city. A total of 170,275 trips were analyzed, and the average trip duration was determined to be seven minutes. The gender distribution of users was 17% female and 83% male. The highest usage was identified in June, and the lowest in December. It was concluded that e-scooter use increases starting at 7:00 a.m. and reaches its highest level between 7:00 p.m. and 8:00 p.m.
As a result of the analyses conducted, recommendations have been presented to make micromobility and MaaS applications more widespread in Bandırma. These recommendations include widening bicycle lanes, increasing e-scooter parking areas, developing intelligent transportation systems, and raising user awareness. The implementation of such practices will contribute to the district’s achievement of sustainable transportation objectives.
The authors wish to acknowledge Bandırma Municipality for its valuable provision of data pertaining to this study.
Bu çalışma, Balıkesir’in Bandırma ilçesindeki mikromobilite uygulamalarını ve bir hizmet olarak hareketlilik (MaaS) konseptini detaylı bir şekilde incelemektedir. Günümüzde kentleşmenin hızla artması ve şehir içi ulaşım ihtiyaçlarının çeşitlenmesi, sürdürülebilir ve çevre dostu ulaşım çözümlerini daha da önemli hale getirmiştir. Mikromobilite çözümleri, bisiklet, e-scooter ve diğer hafif ulaşım araçları ile kısa mesafeli ulaşımda esneklik sağlayarak trafik yoğunluğunu azaltmakta ve karbon emisyonlarını düşürmektedir. MaaS konsepti ise farklı ulaşım modlarının entegre edilmesini, kullanıcıların bu modlara tek bir platform üzerinden erişebilmesini ve ödeme yapabilmesini sağlamaktadır.
Bandırma, denizyolu, demiryolu ve karayolu ulaşımının kesişim noktası olarak önemli bir konuma sahiptir. İlçenin hızla artan nüfusu ve Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi’nin öğrenci potansiyeli, ulaşım altyapısında iyileştirmeler yapılmasını gerektirmektedir. Bu bağlamda, mikromobilite ve MaaS uygulamaları Bandırma’nın ulaşım sorunlarına çözüm sunabilir. Çalışmada, Bandırma'da mevcut mikromobilite kullanım verileri analiz edilmiş; kullanıcı tercihleri, altyapı gereksinimleri ve trafik akışı üzerindeki etkileri değerlendirilmiştir.
Bu çalışma orta ölçekli bir liman kenti için gerçekleştirilen ilk veri temelli mikromobilite analizidir. Çalışmada 170.275 yolculuk analiz edilmiş olup ortalama yolculuk süresinin 7 dakika olduğu belirlenmiştir. Kullanıcıların cinsiyet dağılımı %17 kadın ve %83 erkek olarak görülmektedir. En çok kullanımın Haziran ayında, en az kullanımın ise Aralık ayında olduğu tespit edilmiştir. E-scooter kullanımında saat 7:00’dan itibaren kullanımın arttığı ve saat 19:00-20:00 aralığında en yüksek seviyeye ulaştığı sonucuna varılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda, Bandırma’da mikromobilite ve MaaS uygulamalarının daha yaygın hale getirilmesi için öneriler sunulmuştur. Bu öneriler arasında, bisiklet yollarının genişletilmesi, e-scooter park alanlarının artırılması, akıllı ulaşım sistemlerinin geliştirilmesi ve kullanıcıların bilinçlendirilmesi gibi adımlar yer almaktadır. Bu tür uygulamaların hayata geçirilmesi, ilçenin sürdürülebilir ulaşım hedeflerine ulaşmasına katkıda bulunacaktır.
Bu çalışma kapsamında veri paylaşımında bulunan Bandırma Belediyesi’ne teşekkür ederiz.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Transport Planning, Intelligent Mobility |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 22, 2025 |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | June 27, 2025 |
| Acceptance Date | October 6, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |