The use of Web 2.0 tools is becoming increasingly common at all levels of education. For students at the elementary level, the use of these tools can provide significant benefits. In this context, when we look at the literature, it is seen that the effects on interest, motivation, communication and interaction are examined besides the studies that examine the effects on students' performance. As in every education level, it is important to bring these tools to the classroom with appropriate methods and techniques at the elementary education level. It is essential that each tool is ideally associated with the relevant discipline, curricula and subjects, and that planning is made by taking into account student characteristics. In the presented study, it is aimed to identify Web 2.0 tools that can be ideally used in elementary education, within the framework of different courses and curricula. The case study was determined as the method. An online questionnaire was used in the study, in which the opinions of elementary education teachers were consulted. Participants were determined by the convenience sampling method. The survey data, in which 36 teachers gave their opinions, were examined and subjected to qualitative analysis. It has been determined that Web 2.0 tools are used more in the deepening and evaluation stages of the courses. Depending on different courses and grade levels, the tools that come to the fore and can be used efficiently have been determined.
Web 2.0 araçlarının kullanımı, eğitimin her kademesinde giderek yaygınlaşmaktadır. İlköğretim düzeyinde bulunan öğrenciler için bu araçların kullanımı önemli yararlar sağlayabilir. Bu kapsamda alan yazına bakıldığında öğrencilerin performansları üzerindeki etkilerin irdelendiği çalışmaların yanında ilgi, motivasyon, iletişim ve etkileşim üzerindeki etkilerin irdelendiği görülmektedir. Her eğitim düzeyinde olduğu gibi ilköğretim düzeyinde de bu araçların uygun yöntem ve tekniklerle sınıfa getirilmesi önem arz etmektedir. Her bir aracın ilgili disiplin, müfredat ve konularla ideal şekilde ilişkilendirilmesi ve öğrenci özellikleri dikkate alınarak planlamaların yapılması elzemdir. Sunulan çalışmada, farklı dersler ve öğretim programları çerçevesinde temel eğitimde ideal olarak kullanılabilecek Web 2.0 araçlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Durum çalışması, yöntem olarak belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine başvurulan çalışmada çevrimiçi anket kullanılmıştır. Katılımcılar uygun örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. 36 öğretmenin görüş belirttiği anket verileri incelenmiş ve nitel analize tabi tutulmuştur. Web 2.0 araçlarının derslerin derinleştirme ve değerlendirme aşamalarında daha çok kullanıldığı belirlenmiştir. Farklı ders ve sınıf düzeylerine bağlı olarak ön plana çıkan ve verimli şekilde kullanılabilecek araçlar belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Volume 12, Issue 1 |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |