Okul
öncesi dönemde çocukların akranları ile olumlu ilişkiler içerisinde bulunabilmesi
çocuğun gerek okula uyumu gerekse sosyal gelişimi açısından önem arz
etmektedir. Erken çocukluk döneminde gerçekleşen zorbalık yönelimli
davranışlar, çocukların ileriki yaşamlarına da bu davranışın yerleşmesinin ve
görülme sıklığının artmasının açısından önemli belirteçler olarak ele
alınmaktadır. Çocukların okul ortamında gösterdikleri zorbalık yönelimli tutum
ve davranışların bulunup bulunmaması ve var ise bu davranışların ne düzeyde
bulunduğu bu çalışmanın temel araştırma konusunu oluşturmaktadır.
Araştırmanın
örneklemini 2019-2020 eğitim yılında İzmir’de yer alan devlet anaokuluna bağlı
sınıflardan randomize yöntemle ile seçilen 48-60 aylık yaş aralığında bulunan
43 çocuk oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında Çocuk ve Aile Tanıma
Formu ile araştırmacılar tarafından hazırlanan Okul Öncesi Çağı Zorbalık
Yönelim Mülakat Formu kullanılmıştır. Nitel verilerin kaydı bilişim ortamında
yapılmış olup birtakım verilerin çözümlenme sürecinde grafiklere yer
verilmiştir. Görüşme ve kayıtlar, içerik analizi uygulanarak araştırmacı
tarafından belirlenen kriterler açısından betimlenmiştir. Araştırmada,
verilerden elde edilen sonuçlara göre parçalanmış aile çocuklarının, aile içi şiddete ve ayrımcılığa maruz kalmış
çocukların normal koşullara sahip çocuklara oranla zorbalığa yönelim
düzeylerinin daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir.
Çalışma
sonucunda çocukların zorba davranışlarının sağaltılması sürecinde aile içi
olumsuz koşulların düzeltilmesi sağlanmalı, farklı değişkenlerin etkisi yeniden
değerlendirilmeli ve okul zorbalığına yönelimi etkileyebilecek diğer etmenler
açısından incelemeler yapılması önerilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |