Generation Y forms the majority of today’s workforce. In this respect, it is important for organizations, researchers, and practitioners to reveal the factors that increase the task performance of Generation Y. This study investigates the effect of intellectual competencies, one of the qualities that Generation Y values and wants to see in their managers, on their extra-role behavior and task performance. The study adopted the conveient sampling method and was conducted with 356 participants from Generation Y, who work in various sectors. The statistical analyses were performed on the collected data and findings interpreted. The results show that the strategic perspective and analysis, and Vision dimensions of intellectual competencies have a significant and positive effect on the task performance of Generation Y. The results also show that benevolence and civic virtue dimensions of extra-role behavior play a full mediator role in this effect.
Intellectual Competencies Extra-Role Behavior Individual Performance Organizational CitizenshipJel
Günümüz iş gücünün çoğunluğunu Y-Kuşağı oluşturmaktadır. Bu açıdan Y-Kuşağının görev performansını arttıran unsurların ortaya çıkartılması hem örgütler hem araştırmacılar hem de uygulamacılar açısından önem arz etmektedir. Y-Kuşağının önem verdiği ve yöneticisinde görmek istediği hasletlerden biri olan entelektüel yetkinliklerin, onların ekstra rol davranışı göstermesine ve görev performansına etkisini araştıran bu çalışma, çeşitli sektörlerde çalışan, kolayda örneklem yöntemiyle ulaşılmış Y-Kuşağına mensup 356 katılımcı ile gerçekleştirilmiş ve toplanan veriler istatistiki analizlere tabi tutulmuş ve bulgular yorumlanmıştır. Elde edilen sonuçlar, entelektüel yetkinliklerin alt boyutları olan stratejik bakış açısı ve analiz ile vizyonun, Y-Kuşağının görev performans üzerinde anlamlı ve olumlu yönde etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. Bu etkide, ekstra rol davranışının yardımseverlik ve sivil erdem boyutlarının da tam aracı rolü üstlendiği de görülmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |