Gender and speech behavior are considered to be two interrelated variables. Abarghoui (2012) suggests that gender is one of the social variables which influences the refusing behavior of people. This study is an attempt to investigate refusal speech acts of 20 male and 20 female enactors participated in TV dating programs such as "Esra Erol’da" and “Zuhal Topal’la” in regard to the way how they use refusing strategies. Based on Brown and Levinson’s (1987) Politeness Theory and face threatening acts, data is analyzed as direct and indirect speech acts and discussed from the perspective of gender difference. Brown and Levinson (1978-1987), Leech (1983), and Searle (1976) agree upon that the indirectness is a feature of politeness. This study shows that women use more euphemistic language while men are more direct in refusal behavior and concludes that gender influences the choices of expressions of refusals.
Cinsiyet ve konuşma davranışı birbiriyle ilişkili iki değişken olarak kabul edilir. Abarghoui (2012), cinsiyetin insanların reddetme davranışını etkileyen sosyal değişkenlerden biri olduğunu öne sürmektedir. Bu çalışma, "Esra Erol’da" ve "Zuhal Topal’la" gibi TV buluşma programlarına katılan 20 erkek ve 20 kadın eylemcinin ret söz eylemlerini, reddetme stratejilerini nasıl kullandıkları açısından araştırmayı amaçlamaktadır. Brown ve Levinson’un (1987) Nezaket Teorisi'ne ve tehdit edici söz eylemlerine dayanarak, veri doğrudan ve dolaylı söz eylemleri olarak analiz edilir ve cinsiyet farklılığı perspektifinden tartışılır. Brown ve Levinson (1978-1987), Leech (1983) ve Searle (1976), dolaylılığın bir kibarlık özelliği olduğu konusunda hemfikirdir. Bu çalışma, reddetme davranışında erkeklerin daha doğrudan olmasına karşın kadınların daha örtmeceli bir dil kullandıklarını göstermektedir ve cinsiyetin reddetme ifadelerinin seçimlerini etkilediği sonucuna varmaktadır.
doğrudan ve dolaylı konuşma eylemi reddetme nezaket cinsiyet farklılıkları Türk TV evlilik programları
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2019 |
Submission Date | August 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research