Richard Bamberger’in Okuma Alışkanlığını Geliştirme adlı eseri, bireysel ve toplumsal okuma alışkanlıklarını geliştirmeye yönelik önemli bir kaynaktır. UNESCO’nun 72. bildirisi olarak yayımlanan kitap, okuma alışkanlığının entelektüel, sosyal ve kültürel gelişime katkılarını ele alır. Okuyucu pasaportu gibi yenilikçi yöntemlerle özellikle çocuklarda okuma motivasyonunu artırmayı hedefler. Sessiz okumanın daha etkili olduğunu vurgulayan yazar, kültürel gelenekler, eğitim politikaları ve kütüphane altyapısının okuma alışkanlığı üzerindeki etkilerini de inceler. Çocukların en aktif okuyucu grubu olduğunu belirten Bamberger, bu alışkanlığın kalıcı olması için erken yaşlarda kazandırılması gerektiğini savunur. Eser, eğitimciler ve araştırmacılar için rehber niteliğindedir. Günümüzde baskısı bulunmasa da hâlâ değerli bir kaynak olma özelliğini korumaktadır.
Richard Bamberger’s Developing the Reading Habit is an important resource aimed at promoting reading habits at both individual and societal levels. Published as UNESCO’s 72nd report, the book discusses the intellectual, social, and cultural benefits of reading. It introduces innovative methods like the "reader passport" to boost motivation, especially in children. While emphasizing the effectiveness of silent reading, Bamberger also acknowledges the value of reading aloud in certain situations. The book examines the impact of cultural traditions, educational policies, and library infrastructure on reading habits. Bamberger highlights that children are the most active readers and stresses the importance of fostering this habit early to ensure its continuity into adulthood. Although the book is currently out of print, it remains a valuable guide for educators and researchers.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Education |
| Journal Section | Book Review |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 29, 2025 |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | March 24, 2025 |
| Acceptance Date | October 6, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |