In the globalizing world, knowing a second or even a third language has become even more important in order to stay in the learning network and develop 21st century skills. For this reason, in foreign language learning and teaching, new strategies, methods and techniques are developed that support the individual's independent learning inside and outside the classroom. The change in the approach to the education process necessitates a change in the materials used in the process. Elements such as the suitability of the material for the target audience, its attractiveness, and the ability to acquire a permanent language come to the fore. For this reason, in the study, it was investigated whether the textbooks used in English teaching have an autonomous structure, which is a prerequisite for effective learning. Cambridge Primary Path 3 and Oxford Discover 3 textbooks were taken as samples in the research conducted in the case study design, which is one of the qualitative research methods. In the research, in which document analysis was used, the books were examined according to Reinders' nine levels of autonomy. As a result of the research, although differences were observed in both books, it was seen that they were designed in accordance with the autonomy model of Reinders.
Küreselleşen dünyada öğrenme ağında kalabilmek, 21. Yüzyıl becerilerini geliştirebilmek için ikinci hatta üçüncü bir dil bilmek daha da önemli hale gelmiştir. Bu nedenle yabancı dil öğrenme ve öğretiminde, bireyin sınıf içinde ve dışında kendi kendine bağımsız bir şekilde öğrenmesini destekleyen yeni stratejiler, yöntemler ve teknikler geliştirilmektedir. Eğitim sürecine ilişkin yaklaşımın değişmesi, süreçte kullanılan materyallerinde değişmesini zorunlu kılmaktadır. Materyalin hedef kitleye uygunluğu, ilgi çekici olması, kalıcı bir dil edinimi sağlayabilecek niteliğe sahip olması gibi unsurlar ön plana çıkmaktadır. Bu doğrultuda çalışmada, İngilizce öğretiminde kullanılan ders kitaplarının etkili öğrenmenin ön koşulu olan özerk bir yapıda olup olmadığı araştırılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden Durum çalışması deseninde yapılan araştırmada Cambridge Primary Path 3 ve Oxford Discover 3 ders kitapları örneklem olarak alınmıştır. Doküman incelemesinin kullanıldığı araştırmada kitaplar Reinders’in dokuz özerklik basamağına göre incelenmiştir. Araştırma sonucunda her iki kitapta da farklılıklar gözlemlenmekle birlikte, Reinders’in özerklik modeline uygun olarak tasarlandığı görülmüştür.
İngilizce ders kitapları İngilizce ders materyalleri Öğrenen özerkliği Reinders’in özerklik basamakları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied Linguistics and Educational Linguistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 - JLR |