Research Article
BibTex RIS Cite

Zayıf Kayaçlarda Makinalı Kazı Performansının Kestirilmesindeki Zorluklar

Year 2018, Volume: 42 Issue: 2, 143 - 158, 15.12.2018
https://doi.org/10.24232/jmd.486013

Abstract

Kayaç kütle sınıflama sistemleri birçok madencilik ve mühendislik uygulamalarının ön aşamalarında, kayaç
tanımlaması ve tasarım amacıyla kullanılmaktadır. Proje ve tasarım aşamasında tünel delme makinesi (TBM)
performans tahmini için teorik ve deneysel yöntemler bulunmaktadır. Makine performansının doğru tahmini çok
sayıda kaya kütlesi parametresinin göz önünde tutulmasını gerektirir. Homojen ve izotrop kaya ortamlarında makine
performansını öngörmek nispeten kolay olsa da, zayıf ve anizotrop kaya ortamlarında makine performansının kestirimi
oldukça zordur. TBM performansının tahmini konusunda günümüze kadar yapılan birçok araştırma, penetrasyon
ve kaya kütlesi sınıflamaları arasında zayıf bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, Ankara-İstanbul
yüksek hızlı tren projesinde yer alan 26 numaralı (Bilecik İli ile Bozüyük İlçesi arasında) tünelde kullanılan TBM’in
QTBM yöntemi ile anizotrop zayıf kaya için yapılan performans analizi sunulmuştur. Değerlendirme makinenin tünel
içerisinde sıkışmasına kadar geçen kesimi kapsamaktadır. Çalışma sonucunda, QTBM yönteminde anizotrop zayıf
kayada uygulama problemleriyle karşılaşıldığı, benzer ortamlarda kesici disk değişim zaman aralığı tahminin son
derece zor olduğu ve bu nedenle de performans kestirimi için kaya kütlesinin anizotropik özellikleri ile makine
özelliklerinin ilişkilendirilerek katılmasının gerektiği sonucuna varılmıştır.

References

  • Barton, N. R., Lien, R., Lunde, L., 1974. Engineering classification of rock masses for the design of tunnel supports. Rock Mechanics, 6(4), 189-239.
  • Barton, N., 2000. TBM Tunneling in jointed and faulted rock. Balkema, Brookfield. 173 p.
  • Benato, A., Oreste, P., 2015. Prediction of penetration per revolution in TBM tunneling as a function of intact rock and rock mass characteristics. International Journal Rock Mechanics Mining Science, 74, 119–127.
  • Bieniawski, Z.T., Celada, B., Galera, J.M., 2007. TBM Excavability : prediction and machine-rock interaction. In : Proceedings, Rapid Excavation and Tunneling Conference, 1118–1130.
Year 2018, Volume: 42 Issue: 2, 143 - 158, 15.12.2018
https://doi.org/10.24232/jmd.486013

Abstract

References

  • Barton, N. R., Lien, R., Lunde, L., 1974. Engineering classification of rock masses for the design of tunnel supports. Rock Mechanics, 6(4), 189-239.
  • Barton, N., 2000. TBM Tunneling in jointed and faulted rock. Balkema, Brookfield. 173 p.
  • Benato, A., Oreste, P., 2015. Prediction of penetration per revolution in TBM tunneling as a function of intact rock and rock mass characteristics. International Journal Rock Mechanics Mining Science, 74, 119–127.
  • Bieniawski, Z.T., Celada, B., Galera, J.M., 2007. TBM Excavability : prediction and machine-rock interaction. In : Proceedings, Rapid Excavation and Tunneling Conference, 1118–1130.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler - Articles
Authors

Evren Poşluk This is me 0000-0001-9520-5268

Mustafa Korkanç 0000-0001-7382-8077

Publication Date December 15, 2018
Submission Date December 4, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 42 Issue: 2

Cite

APA Poşluk, E., & Korkanç, M. (2018). Zayıf Kayaçlarda Makinalı Kazı Performansının Kestirilmesindeki Zorluklar. Jeoloji Mühendisliği Dergisi, 42(2), 143-158. https://doi.org/10.24232/jmd.486013