Son yıllarda uygulayıcılar tarafından iletişim karmasının önemli bir unsuru haline gelen sponsorlukların kullanımı oldukça yaygındır. Firmalar sponsorluk faaliyetlerine özellikle marka farkındalığını artırmak ve marka imajını güçlendirmek için yatırım yapmaktadır. Bu çalışma televizyon programı sponsorluklarının firmaların kurumsal amaçlarını gerçekleştirmedeki etkinliğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada ilgili değişkenler olarak, marka farkındalığı, marka imajı ve satın alma niyeti kullanılmıştır. Çalışma televizyon programlarına sponsor olan markaların tüketicilerce sponsor markayı doğru hatırlamasına önemli derecede katkı sağlamadığını fakat doğrudan programın izleyicisi olmasından bağımsız olarak markayı tanımasını artırdığını göstermektedir. Buna ek olarak, televizyon programı sponsorluklarının marka tutumu ve marka kişiliğini güçlendirmeye pozitif etkileri olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca sponsor markayı satın alma niyetinin sponsorlu programı izleyen tüketiciler tarafından daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bunların yanı sıra marka tutumu ve marka kişiliğinin, satın alma niyeti ile pozitif bir ilişkisi bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Year: 2014 Volume: 1 Issue: 3 1. OLGUNLUK MODELLERİNİN GENEL YAPISI Olgunluk Modelleri, şirketlerin veya projelerin özellikle yazılım ve sistem geliştirme alanındaki çalışmalarını değerlendirebilmek için geliştirilmiştir. Modeller, farklı olgunluk seviyelerine bölünmüşlerdir. Bu olgunluk seviyeleri, şirketlerin olgunluğunun izlenebilmesi için bir rehber niteliği taşımaktadır. (Jacobs, 2012) “Olgunluk seviyesi, bir nesnenin, kalitesini belirleyen özelliklerinin gösterdiği toplam değerin ölçüsünü ifade etmektedir. Bu değere dayanarak, zayıf kalınan alanların desteklenmesi ve zamansal karşılaştırmaların yapılabilmesi sağlanabilmektedir.” (Heinrich, 2004) Olgunluk seviyeleri sayesinde işletmelerin verimliliğini belirleyebilmek ve böylece diğer şirketler ile karşılaştırmak mümkün olabilmektedir. Olgunluk modelleri aracılığı ile elde edilen sonuçlar, şirket içinde tedbirler uygulanabilmesi ve mevcut yapıların geliştirilmesi için kullanılmaktadır. (Hoffman, 2008) En popüler olgunluk modelleri CMMI (Capability Maturity Model Integration, Türkçesi: Entegre Yetenek Olgunluk Modeli) ve SPICE’tır (Software Process Improvement and Capability Determination, Türkçesi: Yazılım Süreç İyileştirme ve Yetenek Belirleme). SOAMMI (SOA -‐ Maturity Model Integration, Türkçesi: Entegre Servis Odaklı Mimari Olgunluk Modeli) yeni tasarlanan bir olgunluk modelidir ve halen yapım aşamasındadır. Araştırmalar ve gelişmeler devam etmektedir. (Jacobs, 2012) 2. SERVİS ODAKLI MİMARİ OLGUNLUK MODELLERİ Bir Servis Odaklı Mimari Olgunluk Modeli, olgunluk modellerinin özel bir şeklidir. Belli bir miktar kriterin değerlendirilmesi aracılığıyla SOA uygulama ile ilgili gereksinimlerin ne ölçüde karşılandığını belirlemeye yaramaktadır. Böylelikle, olgunluk seviyesinin artmasıyla SOA’nın fayda seviyesinin de artacağı veya SOA’nın fayda potansiyelinin artarak devreye gireceği kabul edilir. (Büttner, 2010) SOA olgunluk seviyesi, bir taraftan SOA uygulamanın güncel veya ilerleme durumu hakkında bilgi vermektedir. Diğer bir taraftan da elde edilen güncel durum ışığında ilerleme yöntemleri hakkında bilgi vermektedir. (Dreifus, 2007) Söderström ve Meier de SOA olgunluk modellerinin kullanımındaki ikiye ayrımı ele almaktadır. Onlar geliştirme aşamasını somut olarak planlama ve uygulama olarak ikiye ayırmaktadır. (Söderström, 2007) Planlama aşamasında olgunluk modeli kullanılarak bir taraftan mevcut olgunluk seviyesi değerlendirilebilirken diğer bir taraftan da olgunluk seviyesinin iyileştirilmesi de desteklenmektedir. (Rathfelder, 2008) Olgunluk modelleri ayrıca başarılı bir SOA uygulama planının türetilebilmesine de olanak sağlamaktadır. Buna müteakip SOA olgunluk modelleri kritik başarı faktörlerinin belirlenmesinde de yol gösterici rol oynamaktadır. (Dreifus, 2007) Bunun yanında SOA olgunluk modelleri SOA’yı hazır uygulamaya başlamış bir organizasyonun gerçek durumunun tespitini ve bunu temel alarak SOA’yı büyütme ve düzeltme imkanını sağlamaktadır. (Rathfelder, 2008) Hoffmann’ın tespitine göre SOA olgunluk modelleri kendilerini şirketlerin spesifik durumlarına ve ihtiyaçlarına uydurabilen genel doğal mekanizmalardır. (Rathfelder, 2008), (Hoffman, 2008) Olgunluk modellerinin sağladığı diğer bir fayda da, bir organizasyonda SOA kavramının anlamını geliştirebilmesi ve komunikasyonu sağlamasıdır. Bunun dışında, teknik ve organizasyonel gereksinimlerin tespit edilebilmesi için uzun süreli bir SOA vizyonunun geliştirilmesini desteklemektedirler. Bununla birlikte SOA olgunluk modelleri, bu konu ile bağlantılı olarak faydaların ortaya çıkarılabilmesi için, yatırım planlama ve riskleri idare edilebilir duruma getirme imkanı sağlamaktadır. (Söderström, 2007) SOA Olgunluk Modelleri, mimari direktiflerin tanımlanması ve bir SOA ile ilişkilendirilen yolların tarifi aracılığıyla, yönergeleri hizmete sokarak somut olarak bir SOA’nın uygulama aşamasını destekleyebilir. Bunun dışında esnekliğin ve net tanımlanmış bir mimarinin yakalanmasını destekleyen önemli uygulamalar hizmete sunmaktadırlar. Ayrıca SOA uygulamadaki ilerlemeyi ölçebilme ve kontrol imkanı sağlamaktadırlar. (Söderström, 2007) SOA olgunluk modellerinin belirtilen potansiyel yararları temelde SOA bağlamında kullanılmak için uygundur. Bu potansiyeller ancak bir model imkan sağlarsa elde edilebilir. Böylelikle bir modelin kalitesi, potansiyel yararın elde edilmesi açısından çok büyük önem taşımaktadır. Bu durum açısından bakıldığında bazı güncel SOA olgunluk modelleri gözle görülebilir zayıflıklar göstermektedirler. Bu konuda Dreifus güncel SOA olgunluk modellerinin SOA Yönetim (SOA Governance) kriterini yetersiz dikkate aldıklarını söylemektedir. (Dreifus, 2007) Söderström’a göre ise modellerin birçoğu aşırı teknik açıdan inceleme yapmakta ve bu da bir SOA’nın karakteri için yetersiz kalmaktadır. (Söderström, 2007) Örneğin Geri bu tarz modellerin evrensel uygulanabilirliği konusunda şüphe duymaktadır zira şirketler ve onların iş alanları çok çeşitlilik göstermekte ve bundan dolayı Geri bir SOA olgunluk derecesi için uygun kriterler kümesi geliştirmenin çok zor olduğuna değinmektedir. (Sandro, 2008) Ancak genel olarak SOA olgunluk modellerinin bir değer yarattığı söylenebilir. Güncel mevcut modellerin sayısına bakılarak SOA uygulama için, özellikle SOA olgunluk modelleri formunda bir metodolojik destek ihtiyacının mevcut olduğu görülmektedir. Bu çalışmada belirtildiğine göre piyasada mevcut en az 18 farklı SOA olgunluk modeli bulunmaktadır. (Rud, 2007) Aşağıdaki tabloda bu modellerden bir kaçı listelenmiştir. Tablo 1: SOA Olgunluk Modelleri (Büttner, 2010) Modelin Adı 1 Oracle’ın “Level 5 SOA Maturity Model”’i 2 BEA Systems’in “SOA Maturity Model”’i 3 S. Khoshafian’ın “Service Oriented Enterprse Maturity Model”’i 4 S. Inaganti ve S. Aravamudan’ın “SOA Maturity Model”’i 5 IBM Corp.’ın “Service Integration Maturity Model”’i 6 Sonic Software Technlogies’in “SOA Maturity Model”’i 7 Hewlett Packard’ın “SOA Maturity Model”’i 3. SOA OLGUNLUK MODELLERİ İÇİN DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ SOA olgunluk modellerinin analizi konusunda literatürdeki en kapsamlı çalışmayı ‘SOA olgunluk modelleri – SOA için olgunluk modellerinin analizi ve geliştirilmesi’ isimli çalışması ile Madlen Büttner yapmıştır. (Büttner, 2010) Endüstri Mühendisliği ve İşletme Enformatiği alanlarında eserlerin analizi konusunda en geçerli yöntemlerden biri de bir referans modelin oluşturulmasıdır. Bunun için ilk adımda,
Market requirements force to change the software systems. Service Oriented Architecture (SOA) concept aims to decrease this change effect. Therefore SOA includes so many principles. These principles are about the main points which show how to develop the services. Being talked about principles target to decrease the change effect, but to implement is harder in practical phase more than in theoretical phase. At the present time with more common usage of SOA concept, the importance of evaluation process showed highly increase. To determine the necessities of the system which is planned to develop is main reason of these requirements. In the same way currently developed SOA based systems may be improved to upper-‐class quality. Necessities may be determined systematically and the requirements can be supplied in shortest time. In accordance with these purposes SOA maturity models were developed by so many corporations in present time. At this study by looking from different perspectives on SOA maturity models for analyse or development in literature was tried to determine one suitable for use of existing SOA maturity models. With this transaction by using a specific SOA maturity model, inabilities of the academically studies about how a SOA based system can be evaluated was noticed and in this direction implementation of so many studies are considered necessary. ENTEGRE SERVİS ODAKLI MİMARİ OLGUNLUK MODELLERİNİN ANALİZİ
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 3 |
Journal of Management,
Marketing and Logistics (JMML) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed,
quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing
months are March, June, September and December. The publication languages
of the Journal are English and Turkish. JMML aims to provide a research source
for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in
the areas of management, marketing, logistics, supply chain management,
international trade. The editor in chief of JMML invites all manuscripts that
cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest
areas of the Journal. JMML charges no submission or publication fee.
Ethics Policy - JMML applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JMML is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).
Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.