2015 yılında Écija’da (Sevilla) Zeus’un Aşkları adlı büyük mozaiğin bulunması, Baetica’daki conventus astigitanus’un başkenti olan antik Astigi’nin mozaik mirasının kalitesini tekrar göz önüne sermiştir. Bu mozaik, aralarında Europe’nin Kaçırılması efsanesinin yanı sıra Dioskur, Leda ve Kuğu, Antiope olarak tanımlanan genç bir bakireyi kovalayan satyr ve Ganymedes efsanesi olmak üzere Zeus’un aşk döngüsünden manzaralar, Bacchus temaları, geometrik motifler ve birtakım resimler içermektedir.
Ganymedes’in Roma mozaikleri içindeki tasviri, özellikle her ikisi de uçuş halinde olan kanatları ile kız kaçırma anı olmak üzere kesin olarak belgelenmiştir. Ancak Ganymedes’in Plaza de Armas’ta bulunan Astigi döşemelerindeki Zeus’un Aşkı mozaiğinde tasvir edilen efsanesi olağan olmayan bir görüntü göstermektedir. Bu makale, Astigi’nin temsiline örnek teşkil edecek edebi kaynaklar ve olası paralelliklerle ilgilidir.
Attika’daki kırmızı figürlü vazolar, Roma resimleri, rölyefleri ve yüzük taşları (gemler), özellikle Akşam Yemeği domusu olarak adlandırılan Antakya mozaik döşemesi ve Sevilla’daki Lebrija Sarayı Müzesi’nde korunan Zeus’un aşk hikâyelerini tasvir eden İtalyan mozaikleri olmak üzere iki mozaik zemin döşemesi analiz edilmiştir.
The discovery in 2015 of the great mosaic so called of the Zeus’ Loves in Écija (Sevilla) comes to highlight again the quality of the mosaic heritage of the ancient Astigi, capital of the conventus astigitanus in Baetica. It is a large pavement, which contains several pictures, with geometric motifs, Bacchic themes and scenes from the Zeus Loves cycle, among which the legend of the Rape of Europe stands out, as well as one of the Dioscuri, Leda and the Swan, a satyr pursuing a young maiden, identified as Antiope, and by last the legend of Ganymede.
The depiction of Ganymede in Roman mosaics is well documented, in particular the precise instant of the abduction with both already in flight. However the Ganymede’s legend in the Astigi pavement of the Zeus’ Loves found in the Plaza de Armas shows a not usual image. This article deals with the literary sources and possible parallels that would have served as a model for the representation from Astigi.
Are analyzed several images in Attic red-figure vases, Roman paintings, reliefs and gems and particularly in two mosaic floors, the Antioch pavement of the so called domus of Buffet Supper and the Italica mosaic of the love stories of Zeus, preserved in the Lebrija Palace-Museum in Seville.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Archaeology |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | November 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |