This paper aims to investigate the new combination of two mythological legends with no apparent connection, the Judgement of Paris and Love of Selene and Endymion, listed as main scenes in a Hispanic mosaic found at Castulo in 2012. With this objective the peculiarities iconographic of both scenes, with an unpublished parallel Selene and Endymion, and their possible relation to different literary versions offered by ancient authors are analyzed, identifying the link between the protagonists of the two scenes on the Castulo mosaic in the works of Lucian, reflecting undoubtedly the semantic transformation of mythology and the influence of Written Culture in Visual Culture, in response to the extent of culture and the line of who commissioned the mosaic with critical ideas of Syrian author
Bu makale, 2012 yılında Castulo’da bulunmuş olan bir Hispanya mozaiği üzerinde yer alan ana sahnede; birbiriyle açık bir bağlantısı olmayan ‘’Paris’in Kararı, Selene ve Endymion Aşkı’’ gibi iki ayrı mitolojik öykünün birleştirilmesiyle oluşan yeni bir araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, her iki sahnenin ikonografik benzerlikleri, Selene ve Endymion’un yayınlanmamış paralelleri ve onların antik yazarlar tarafından sunulan farklı edebi versiyonlarıyla muhtemel ilişkisi, Lucian’ın eserlerinde Castulo mozaiği üzerindeki iki sahnenin kahramanları arasındaki bağlantıyı belirleyerek, şüphesiz mitolojinin anlamsal dönüşüm ve görsel kültürdeki yazılı kültürün etkisini yansıtan özellikleriyle, kültürün kapsamı ile çizgisine ve mozaik hakkında çalışmayı yapan Suriyeli yazarın eleştirisel fikirlerine yanıt olarak analiz edilmiştir
Other ID | JA39UZ57SC |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 8 |