The aim of this research is an iconographical and iconological analysis focused on the emblema with Eros and so-called “Psyche” from the Poseidon Villa at Zeugma. At a methodological level the mosaic has been duly contextualised in relation to the house and the site of origin, considering the other mosaics from the Poseidon Villa. For this purpose mosaics and other finds were analysed from both the eastern (Syria, Egypt) and western parts of the Roman Empire (Italy) passing through Greece. A new identification of the female figure (Psyche or Telete?) in the emblema from the Poseidon Villa was proposed. The Dionysiac context of the scene (Eros-Dionysus adolescent) was related to the presence of Dionysus in other mosaic panels from the house, highlighting the nuptial character of this representation and the role of Dionysus regarding the marriage rites (Cfr. the Dionysiac frieze of the Villa of the Mysteries at Pompeii and the Aldobandrini Wedding). In this perspective the identification of the so-called “Psyche” with a bride belonging to the human sphere has been proposed. But it is a human sphere that interacts closely with the divine one. The human bride next to Eros has a clothing, posture and attitude that is both modest and seductive, so as to evoke the famous Aphrodite Sosandra. This statuary type must have been well known in the eastern part of the Roman Empire, especially at Zeugma, as documented through the circulation of several copies, in the second half of the 2nd century AD. We suggest that the dominus-client perhaps must have been a Roman high-ranking army officer, belonging to the IV Legio Scythica and resident in a cosmopolitan context.
Bu araştırmanın amacı, Zeugma’daki Poseidon Villası’ndan Eros ve sözde “Psykhe” tasvirli emblema üzerine ikonografik ve ikonolojik bir analiz yapmaktır. Metodolojik olarak mozaik, hem ev hem de bulunduğu yerle ilişkilendirilerek kontekste oturtulmuş, Poseidon Villası’ndaki diğer mozaikler de dikkate alınmıştır. Bu amaçla hem Roma İmparatorluğu’nun doğu bölgelerinden (Suriye, Mısır) hem de batı bölgelerinden (İtalya), ayrıca Yunanistan’dan mozaikler ve diğer buluntular analiz edilmiştir. Poseidon Villası’ndaki emblema üzerindeki kadın figürünün (Psykhe mi yoksa Telete mi?) yeni bir şekilde tanımlanması önerilmiştir. Sahnedeki Dionysos betimi (ergen Eros-Dionysos) evdeki diğer mozaik panolarda Dionysos’un varlığıyla ilişkilendirilmiş, bu temsilin evlilik karakterine ve Dionysos’un evlilik ritüellerindeki rolüne dikkat çekilmiştir (Pompeii’deki Gizemler Villası’nın Dionysos frizi ve Aldobrandini Düğünü örnekleriyle karşılaştırılabilir). Bu bakış açısıyla, sözde “Psykhe”nin insani dünyadan bir gelin olarak tanımlanması önerilmiştir. Ancak bu, ilahi alanla yakın etkileşim içinde olan bir insani dünyadır. Eros’un yanındaki insan gelin, hem mütevazı hem de çekici bir duruş ve tavır sergileyen giysilerle betimlenmiştir; bu da ünlü Aphrodite Sosandra’yı çağrıştırır. Bu heykel tipi özellikle Zeugma’da olmak üzere Roma İmparatorluğu’nun doğu kesimlerinde çok iyi biliniyor olmalıydı; nitekim İS 2. yüzyılın ikinci yarısına ait çok sayıda kopyanın dolaşımıyla bu durum belgelenmiştir. Araştırmacılar ayrıca, evin sahibinin muhtemelen IV. Scythica Lejyonu’na mensup, kozmopolit bir ortamda yaşayan üst düzey bir Roma askeri olabileceğini önermektedir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Archaeological Science |
| Journal Section | Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 11, 2025 |
| Submission Date | June 2, 2024 |
| Acceptance Date | September 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |