The aim of this study was to describe the technological pedagogical field knowledge (TPACK) capabilities of primary school administrators in terms of gender, seniority, and educational levels according to their perceptions. This research is a quantitative study conducted according to the descriptive scanning model. The Study Group consists of 112 managers and deputy principals who serve in primary schools in Malatya province Center. Research data were collected using the “technological pedagogical field information (TPACK)” scale (α=0.94) of school administrators in primary schools. The data were analysed using the arithmetic mean, standard deviation, minimum, maximum values, t and ANOVA and the following results were obtained. TPACK qualifications are high within the framework of their perceptions of school administrators in primary schools. Women and men primary school administrators have similar TPACK competencies within their own perceptions. The proficiency perceptions of primary school administrators who have 16 years and more management seniority are significantly lower than the perceptions of school administrators who have 6-10 and 11-15 years seniority. Levels of education do not differentiate TPAB competences within the framework of primary school managers' own perceptions.
Bu araştırmanın amacı ilkokullarda görev yapmakta olan okul yöneticilerinin kendi algılarına göre teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterliliklerini cinsiyetleri, kıdemleri ve eğitim düzeyleri açısından betimlemek olarak belirlemiştir. Bu araştırma betimsel tarama modeline göre yürütülmüş nicel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Malatya il merkezinde bulunan ilkokullarda görev yapmakta olan 112 müdür ve müdür yardımcısı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “İlkokullarda Görev Yapmakta Olan Okul Yöneticilerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB)” ölçeği (α=0.94) kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler aritmetik ortalama, standart sapma, en düşük, en yüksek değerler, t ve ANOVA testleri kullanılarak analiz edilmiş ve şu sonuçlara erişilmiştir. İlkokullarda görev yapmakta olan okul yöneticilerinin kendi algıları çerçevesinde TPAB yeterlilikleri yüksektir. Kadın ve erkek ilkokul yöneticilerinin kendi algıları çerçevesinde TPAB yeterlilikleri benzerdir. 16 yıl ve daha fazla yöneticilik kıdemi olan ilkokul yöneticilerinin yeterlilik algılarının 6-10 ve 11-15 yıl kıdemi olan okul yöneticilerinin algılarından anlamlı düzeyde daha düşüktür. Eğitim düzeylerine göre ilkokul yöneticilerinin kendi algıları çerçevesinde TPAB yeterliliklerini farklılaştırmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 1, 2022 |
Publication Date | June 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |