Bu çalışmanın amacı eğitim-öğretim faaliyetleri içerisinde karşılaştıkları zorluklara ilişkin yabancı uyruklu öğrenci grubunda yer alan Suriyeli öğrencilerin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda; araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Hatay ili Arsuz ilçesinde bir devlet okulunda öğrenim gören 23 ilkokul öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma grubunda yer alan bu öğrenciler amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme ile araştırmacı tarafından önceden belirlenmiş olan ölçütlere (ilkokul öğrencisi olma, yabancı uyruklu öğrenci olma, eğitim-öğretim faaliyetlerine devam ediyor olma) göre seçilmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ile öğrencilerin eğitim- öğretim faaliyetlerinde yaşadıkları zorluklara ilişkin görüşleri elde edilmiştir. Daha sonra elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin temelde dil yetersizliğinden kaynaklı iletişim, uyum ve davranış sorunları yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu çalışmadan, elde edilen sonuçlar ülkemizde yaşayan yabancı uyruklu öğrencilerin okullardaki durumlarını ve mevcut eksikliklerini ortaya koymaya yönelik bulgular sunmuştur.
The aim of this study is to foreign students’ (Syrian students) opinions about the difficulties they encounter in their educational and training activities. For this purpose, a phenomenology model which is a qualitative research model was used since qualitative data were collected to resolve the problem. In this context to obtain qualitative data the study group was composed of 23 primary school students of public school who study in Arsuz which is a district in Hatay province. These students were selected according to criteria (Primary school students, Syrian students, Continuing education and training activities) determined by the researcher in advance using a purposeful sampling method. Among interview types, semi‐structured interview technique was used to create an answer for the problem in research. Through semi-structured interviews, students' views on the difficulties they experienced in educational activities were obtained Then, the obtained data were evaluated with content analysis. As a result of the research, it was determined that the students had communication, adaptation and behavior problems mainly due to language inadequacy. With this study, the obtained results presented findings to reveal the situation and current deficiencies of foreign students living in our country in schools.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 3 |