Listening is one of the four basic language skills that form the backbone of the Turkish Language Curriculum. Listening is a skill that can be acquired and used in pre-school period. However, students need mother tongue teaching in order to be able to understand and respond to what they listen to. The Turkish Language Curriculum is structured according to this need and the program aims to improve students' listening skills. In this research, the role of interactive classroom environments in the development of students' listening skills is investigated. Interactive classroom environment refers to learning environments based on interaction. In interactive classroom environments, students act in accordance with their individual differences as an active participant in the learning process. In the research, action research design was used within the framework of qualitative research method. The study group of the research consists of 11 students studying in the seventh grade of a secondary school in Ankara. The data in this research, which was carried out with the action plans designed by the researcher; Observation, interview, researcher and student diary and documents used in activity studies were obtained. The obtained data were analyzed by content analysis technique. At the end of the research, it was concluded that the students learned Turkish by doing, living and having fun as an active participant in the learning and teaching process in interactive classroom environments, thus enabling the development of listening skills.
Dinleme, Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın omurgasını oluşturan dört temel dil becerisinden birini oluşturmaktadır. Dinleme, okul öncesi dönemde kazanılan ve kullanılan bir beceridir. Fakat öğrencilerin dinlediklerini anlayıp değerlendirerek cevap verebilmesi için ana dil öğretimine gereksinimi vardır. Türkçe Dersi Öğretim Programı bu gereksinime göre yapılandırılmış ve program öğrencilerin dinleme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir. Bu araştırmada öğrencilerin dinleme becerilerinin geliştirilmesinde etkileşimli sınıf ortamlarının rolü araştırılmaktadır. Etkileşimli sınıf ortamı, etkileşim üzerine temellenen öğrenme ortamlarını ifade etmektedir. Etkileşimli sınıf ortamlarında öğrenciler öğrenme sürecinin aktif bir katılımcısı olarak bireysel farklılıklarına uygun davranışlar sergilemektedir. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemi çerçevesinde eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara’da bulunan bir ortaokulun yedinci sınıfında öğrenim gören 11 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından tasarlanan eylem planları ile gerçekleştirilen bu araştırmada veriler; gözlem, görüşme, araştırmacı ve öğrenci günlüğü ile etkinlik çalışmalarında kullanılan dokümanlar ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda Türkçe dersi etkileşimli sınıf ortamlarında öğrencilerin öğrenme-öğretme sürecinin aktif bir katılımcısı olarak yaparak, yaşayarak ve eğlenerek öğrendiği bu sayede dinleme becerisinin gelişmesini sağladığı sonucu elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 4 |