Teknolojik gelişmeler son çeyrek yüzyılda çok hızlı bir şekilde ilerlemiş, bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle bilgisayarlar amaçlarımızın çoğuna ulaşmada en yararlı kolaylaştırıcı haline gelmiştir. Bu gelişmeler her sektörü etkilediği gibi eğitim ortamında, özellikle de öğrenme, test etme ve değerlendirme gibi alanlarda değişikliklere yol açmıştır. Bu doğrultuda testler ve testlerin uygulanma yöntemleri de gelişerek çeşitlenmiştir. Bilgisayarların artan uygunluğu ve hesaplama yeteneği sebebiyle, bilgisayarlı değerlendirme testlerde daha belirgin bir rol kazanmıştır. Bilgisayar teknolojisinin eğitimde kullanımının artmasıyla birlikte yakın dönemde seçme, yerleştirme ve yetenek düzeyinin belirlenmesi gibi çeşitli maksatlarla bilgisayar ortamında bireye uyarlanan testler kullanılmaktadır. Bu çalışma bilgisayar ortamında bireye uyarlanan testler üzerine kavramsal bir araştırma yaparak, bu testlerin gelişiminin, yönteminin, avantajlarının ve dezavantajlarının incelenmesini amaçlamaktadır. Bu amaç kapsamında, bilgisayar ortamında bireye uyarlanan testlerin özelliklerine ve uygulanmasına yönelik kavramsal ve kuramsal yapısı incelenmiştir. Bilgisayar ortamında bireye uyarlanan testlerin kullanımı farklı etkilere sahiptir ve birçok avantajları ile birlikte dezavantajları da bulunmaktadır. Bir testin uyarlanabilir formatta uygulanması istenildiğinde bilgisayar ortamında bireye uyarlanan testlerin olumlu yönleri kadar olumsuz yönlerinin de dikkate alınması gerekmektedir. Eğitim sistemindeki sınavlarda bu tür testlerin de kullanılması, mili test sistemlerinin bu standartlara göre yapılandırılması, uygulama becerisi, teknik donanım, pedagojik anlayış ve politik desteğin bir arada olması önerilmektedir. Bu çalışma ortaya koyduğu sonuçlarla akademik literatüre birçok katkı sağlarken, politika yapıcılara ve uygulayıcılara da rehberlik edebilecektir.
Technological developments have progressed rapidly in the last quarter century, and with the development of information and communication technologies, computers have become the most useful facilitators in achieving most of our goals. These developments have affected every sector, as well as causing changes in the educational environment, especially in areas such as learning, testing and evaluation. Accordingly, tests and test application methods have also developed and diversified. Due to the increasing convenience and computational ability of computers, computerized assessment has gained a more prominent role in tests. With the increasing use of computer technology in education, computer adapted tests (CAT) have been used for various purposes such as selection, placement and determination of talent level in the recent period. Due to the effects of computer technology on the field of assessment and testing, this study aims to conduct a conceptual research on computer-adapted tests and to examine the development, method, advantages and disadvantages of these tests. Within the scope of this purpose, a conceptual research was conducted by examining the conceptual and theoretical structure of the characteristics and application of computer-adapted tests. The use of computer-adapted tests has different effects and has many advantages as well as disadvantages. When a test is to be applied in an adaptive format, the negative aspects of computer-adapted tests should be taken into consideration as well as their positive aspects. While this study contributes to the academic literature with its results, it will also guide policy makers and practitioners.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 25, 2025 |
Acceptance Date | April 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |