Objective: To examine the thoughts and suggestions of the students who take the public health nursing course about providing health education to the society.
Methods: The sample of the study, which was conducted in accordance with qualitative research principles, consisted of 22 nursing students studying in the 4th grade of the Faculty of Health
Sciences of a university between July and August 2020. The data were collected via personal in-depth interview method and online video conference using personal information form and
semi-structured interview form. Only audio recording was made during the interviews. Content analysis method was used to evaluate the data. Ethics committee and institution permission was
obtained for the study, decision number 2020/469. Interviews were conducted by obtaining written consent from the students via the google form.
Results: The average age of 22 nursing students participating in the study was determined to be 22.85 ± 3.75. It has been determined that 90.9% of the students are women, 85% do not work in
any job, and 80% of them have a medium income level. It was found that 90% of the students had a nuclear family type and 65% of them lived in a province for a long time. The thoughts and suggestions of the students about providing health education to the society consisted of 5 themes and sub-themes. These themes are the theme of experiencing similar experiences in health education, the theme of difficulties in preparing educational material, the theme of difficulties in community education, the theme of the importance of providing health education to the community, and the theme of recommendations on public health education method.
Conclusion: It was determined that the students stated individual, social, and institutional difficulties while preparing health education material and made suggestions about the target group and education methodology for the public health education methods.
Amaç: Halk sağlığı hemşireliği dersini alan öğrencilerin topluma sağlık eğitimi vermeye yönelik düşünceleri ve önerilerini incelemektir.
Yöntemler: Kalitatif araştırma ilkelerine uygun olarak yapılan araştırmanın örneklemini Temmuz-Ağustos 2020 tarihleri arasında bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi 4. sınıfta okuyan
22 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak bireysel derinlemesine görüşme yöntemi ile online video konferans aracılığı ile
toplanmıştır. Görüşmelerde sadece ses kaydı yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın 2020/469 karar sayılı etik kurulu ve kurum izni alınmıştır.
Öğrencilerden google form aracılığıyla yazılı onam alınarak görüşmeler yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan 22 hemşirelik öğrencisinin yaş ortalaması 22,85 ± 3,75 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin %90,9’unun kadın, %85’inin herhangi bir işte çalışmadığı ve %80’inin
gelir durumunun orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin %90’ının çekirdek aile tipine sahip olduğu ve %65’inin uzun süredir yaşadığı yerin il olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin topluma
sağlık eğitimi vermeye ilişkin düşünce ve önerileri; sağlık eğitimine ilişkin benzer deneyimler yaşama durumları, eğitim materyali hazırlarken yaşanılan güçlükler, toplum eğitiminde yaşanılan
güçlükler, topluma sağlık eğitimi vermenin önemi ve toplum sağlığı eğitim yöntemine ilişkin öneriler olmak üzere beş ana temadan ve alt temalarından oluşmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin sağlık eğitimi materyali hazırlarken bireysel, toplumsal ve kurumsal güçlükler belirttiği ve toplum sağlığı eğitim yöntemlerine yönelik hedef grupla ve eğitim metodolojisi ile
ilgili önerilerde bulunduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing, Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 25 Issue: 2 |