In the context of human rights and social justice
principles and objectives of the social work profession, the trainings to be
held within the scope of common and universal values with children with special
needs; will help the child to create life and to create positive social
interaction processes and to create a better society. In this context, the aim
of the study is to examine the values education group work practices in the
literature and to make them a whole. It is a source of interest for the professionals
who want to work in this direction especially with individuals/children with
special needs. In this context, literature review was conducted in the focus of
group study on children and values education with special needs. In the group
work; values, social work and value, with children / individuals with special
needs under the title of value education group work and; The purpose of the
study, the participants, who will be the structure, how to create the group
process and method, how to structure and how to evaluate the process was
emphasized. After that, sample group work was given.
Sosyal hizmet mesleğinin insan hakları ve sosyal adalet ilke ve amaçları
kapsamında özel gereksinimli çocuklar ile ortak ve evrensel değerlerle
yapılandırılacak olan eğitimler; çocuğun hayattan zevk almasında, bireysel ve toplumsal
olumlu sosyal etkileşim süreçlerini yaratabilmesinde ve daha iyi bir toplumun
oluşmasında kaynaklık edecektir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, öncelikle
literatürde yer alan değerler eğitimi grup çalışması uygulamalarının
incelenerek, bir bütün haline getirilmesidir. Özellikle özel gereksinime sahip
bireylerle/çocuklarla bu yönde çalışma yapmak isteyen meslek elemanlarına bir
kaynak oluşturmakla birlikte, grup çalışmasının bu alanı ile ilgili merak
uyandırmaktır. Bu kapsamda özel gereksinimli çocuklar ve değerler eğitimi grup
çalışması odağında literatür taraması yapılmıştır. Grup çalışmasının
içeriğinde; değerler, sosyal hizmet ve değer, özel gereksinime sahip
çocuklarla/bireylerle değerler eğitimi grup çalışması ve başlığı altında; grup
çalışmasının amacı, katılımcılarının kimler olabileceği, yapısının nasıl
meydana getirileceği, grup sürecinin ve yönteminin nasıl yapılandırılacağı,
nasıl değerlendirileceği üzerinde durulmuştur. Sonrasında örnek grup çalışması
yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |