Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PAZAR ARAŞTIRMASI VE PAZARA GİRİŞ DESTEĞİ KAPSAMINDA SEKTÖREL TİCARET HEYETLERİNİN İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARINA ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 18, 01.01.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, işletmelerin ihracat
performanslarını iyileştirmeye yönelik ihracat odaklı devlet desteklerinden
olan Ekonomi Bakanlığı “Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği Hakkında
Tebliğ”  kapsamında 2015 yılında
düzenlenen sektörel ticaret heyetlerinin ihracatı artırmaya ne ölçüde hizmet
ettiğinin analizler aracılığıyla değerlendirilmesidir. Bu tez kapsamında,
işletmeler üzerinde bir anket çalışması gerçekleştirilmiş olup; uygulanan
anket, Ekonomi Bakanlığı veritabanında yer alan sektörel ticaret heyet
programlarına katılan firmalar arasından seçilen toplam 218 firmaya
ulaştırılmıştır. Söz konusu firmalardan 60’ı anket sorularını cevaplamıştır.
Yanıtlanan anket formlarından elde edilen verilerin analizinde IBM SPSS 20.0
versiyonu kullanılmıştır. Bu çercevede, sırasıyla hipotez testleri, korelasyon
ve regresyon analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda,
pazar araştırması ve pazara giriş
desteği kapsamında düzenlenen sektörel ticaret heyetlerinin işletmelerin
ihracat performanslarına etkisi olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aaby, N.E. and Slater, S.F., (1989), “Management influences on export performance: A review of the empirical literature 1978-88”, International Marketing Review, C.6 S.4, 7-26.
  • Aktürk, A., & Şenol, H. (2010). KOBİ'ler açısından ihracat tesviklerinin önemi ve etkinliğinin arttırılmasına yönelik öneriler. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 15(2). S.375-391).
  • Atayeter, C., ve Erol, A. (2011). Türkiye’de uygulanmakta olan ihracat teşvikleri. KSÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-26.
  • Biçkici, B., 2007. Çok değişkenli varyans analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizinin Uygulamalı olarak karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Cooper, R. and Kleinschmidt, E. J. (1985). The Impact of Export Strategy on Export Sales Performance. Journal of Business Studies, Vol. 16, No. 1, 37-55.
  • Çavuşgil, T., and Zou, S. (1994). Marketing strategy-performance relationship: An investigation of the empirical link in export market venture. Journal of Marketing, (58), 1-21.
  • Das, M. (1994). Successful and Unsuccessful Exporters from Developing Countries: Some Preliminary Findings. European Journal of Marketing, 28 (12). 19–33.
  • Diamantopoulos, A., & Schlegelmilch, B. (1994). Linking Export Manpower to Export Performance: A Canonical Regression Analysis of European and US Data in CAVUSGIL. ST y AXINN, C.(eds) Advances in International Marketing, Jai, New York.
  • Ekonomi Bakanlığı. (2012). Sektörel Ticaret heyeti Programları El Kitabı (İşbirliği Kuruluşları için).
  • Holzmuller, H.H. & Kasper, H., (1991), On a Theory of Export Performance: Personal and Organizational Determinants of Export Trade Activities Observed in Small and Medium-Sized Firms, Management International Review, Vol. 31, Special Issue, 45-70.
  • İnternet: Ekonomi Bakanlığı. Web: http://www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/home/ihracat/, adresinden 15 Aralık 2016’da alınmıştır.
  • Julian, C.C. (2003). Examining The Antecedents of Export Marketing Performance of Thai Export Ventures. Journal of Asia-Pasific Business, 5(1), 3-17.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayınları, 5. Baskı, Ankara.
  • Kaya, F. (2011). Dış Ticaret İşlemleri Yönetimi, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Lages, L.F., Lages, C. and Lages, C.R., (2005), Bringing Export Performance Metrics into Annual Reports: The APEV Scale and the PERFEX Scorecard, Journal of International Marketing, Vol. 13, No. 3, 79–104.
  • Madsen, T.K., (1989), “Successful export marketing management: Some empirical evidence”, International Marketing Review, 6, 44, 41-57.
  • Miras, F. (1999). Teşvik Politikaları, Ekonomik Forum Dergisi, Ankara, Nisan, s.4.
  • Shoham, A. (1996). Marketing-mix standardization: determinants of export performance. Journal of Global Marketing, 10(2), 53-73.
  • Shoham, A., (1998), “Export Performance: Conceptualization and Empirical ssessment”, Journal of International Marketing, 6(3), 59-81.
  • Sönmez, A., Yıldırım, K., Gürleyen, L., & Arslan, A. R. (2007). Mobilya Endüstrisinde İhracata Yönelik Devlet Desteklerinin Firmalar Üzerindeki Etkileri. Politeknik Dergisi, 10(4), 441-449.
  • Styles, C., Ambler, T. (1994). Successful export practice: The UK experience. International Marketing Review, 1994; 11, 6, 23-47.
  • Şahinler, S., 2000. Enküçük Kareler Yöntemi ile doğrusal regresyon modeli oluşturmanın temel prensipleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 5(1-2), 57-73.
  • Tokucu, E., & Yüce, A. (2013). Türkiye’nin ihracat performansının 1980 sonrası dönemde gelişimi ve ihracatın artırılmasında ulusla-rarası pazarlama inovasyonunun rolü. Development, 2(1), 47-75.
  • Yılmaz, M. (2014). 111 Soruda İhracat. İstanbul: Optimist Yayın.
  • Zou, S., Taylor, C. R., & Osland, G. E. (1998). The EXPERF scale: a cross-national generalized export performance measure. Journal of international Marketing, 37-58.

The Impact of Sectoral Trade Delegations On Firms’ Export Performances within the Scope of Market Research and Market Entry Support

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 18, 01.01.2018

Öz

The purpose of this study is to evaluate to which extent sectoral trade
delegations organized in 2015 served to increase exports within the scope of
the Ministry of Economy "Communiqué on Market Research and Market Entry
Support", which is an export-oriented state subsidy for improving export
performance of enterprises. Within the scope of this thesis, a questionnaire
study was carried out on the enterprises; The questionnaire was sent to a total
of 218 companies selected from among the companies in the database of the
Ministry of Economy participating in the sectoral trade delegation programs,
and 60 of them answered the survey questions. IBM SPSS 20.0 version was used in
the analysis of the data obtained from the questionnaire forms that were
answered. Hypothesis tests, correlation and regression analyzes were performed
in this frame respectively. As a result of the analysis, it was determined that
the sectoral trade delegations organized under market research and market entry
support had an effect on the export performance of the enterprises.

Kaynakça

  • Aaby, N.E. and Slater, S.F., (1989), “Management influences on export performance: A review of the empirical literature 1978-88”, International Marketing Review, C.6 S.4, 7-26.
  • Aktürk, A., & Şenol, H. (2010). KOBİ'ler açısından ihracat tesviklerinin önemi ve etkinliğinin arttırılmasına yönelik öneriler. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 15(2). S.375-391).
  • Atayeter, C., ve Erol, A. (2011). Türkiye’de uygulanmakta olan ihracat teşvikleri. KSÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-26.
  • Biçkici, B., 2007. Çok değişkenli varyans analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizinin Uygulamalı olarak karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Cooper, R. and Kleinschmidt, E. J. (1985). The Impact of Export Strategy on Export Sales Performance. Journal of Business Studies, Vol. 16, No. 1, 37-55.
  • Çavuşgil, T., and Zou, S. (1994). Marketing strategy-performance relationship: An investigation of the empirical link in export market venture. Journal of Marketing, (58), 1-21.
  • Das, M. (1994). Successful and Unsuccessful Exporters from Developing Countries: Some Preliminary Findings. European Journal of Marketing, 28 (12). 19–33.
  • Diamantopoulos, A., & Schlegelmilch, B. (1994). Linking Export Manpower to Export Performance: A Canonical Regression Analysis of European and US Data in CAVUSGIL. ST y AXINN, C.(eds) Advances in International Marketing, Jai, New York.
  • Ekonomi Bakanlığı. (2012). Sektörel Ticaret heyeti Programları El Kitabı (İşbirliği Kuruluşları için).
  • Holzmuller, H.H. & Kasper, H., (1991), On a Theory of Export Performance: Personal and Organizational Determinants of Export Trade Activities Observed in Small and Medium-Sized Firms, Management International Review, Vol. 31, Special Issue, 45-70.
  • İnternet: Ekonomi Bakanlığı. Web: http://www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/home/ihracat/, adresinden 15 Aralık 2016’da alınmıştır.
  • Julian, C.C. (2003). Examining The Antecedents of Export Marketing Performance of Thai Export Ventures. Journal of Asia-Pasific Business, 5(1), 3-17.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayınları, 5. Baskı, Ankara.
  • Kaya, F. (2011). Dış Ticaret İşlemleri Yönetimi, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Lages, L.F., Lages, C. and Lages, C.R., (2005), Bringing Export Performance Metrics into Annual Reports: The APEV Scale and the PERFEX Scorecard, Journal of International Marketing, Vol. 13, No. 3, 79–104.
  • Madsen, T.K., (1989), “Successful export marketing management: Some empirical evidence”, International Marketing Review, 6, 44, 41-57.
  • Miras, F. (1999). Teşvik Politikaları, Ekonomik Forum Dergisi, Ankara, Nisan, s.4.
  • Shoham, A. (1996). Marketing-mix standardization: determinants of export performance. Journal of Global Marketing, 10(2), 53-73.
  • Shoham, A., (1998), “Export Performance: Conceptualization and Empirical ssessment”, Journal of International Marketing, 6(3), 59-81.
  • Sönmez, A., Yıldırım, K., Gürleyen, L., & Arslan, A. R. (2007). Mobilya Endüstrisinde İhracata Yönelik Devlet Desteklerinin Firmalar Üzerindeki Etkileri. Politeknik Dergisi, 10(4), 441-449.
  • Styles, C., Ambler, T. (1994). Successful export practice: The UK experience. International Marketing Review, 1994; 11, 6, 23-47.
  • Şahinler, S., 2000. Enküçük Kareler Yöntemi ile doğrusal regresyon modeli oluşturmanın temel prensipleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 5(1-2), 57-73.
  • Tokucu, E., & Yüce, A. (2013). Türkiye’nin ihracat performansının 1980 sonrası dönemde gelişimi ve ihracatın artırılmasında ulusla-rarası pazarlama inovasyonunun rolü. Development, 2(1), 47-75.
  • Yılmaz, M. (2014). 111 Soruda İhracat. İstanbul: Optimist Yayın.
  • Zou, S., Taylor, C. R., & Osland, G. E. (1998). The EXPERF scale: a cross-national generalized export performance measure. Journal of international Marketing, 37-58.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökçen Türk Çakıt

Yıldız Özerhan

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türk Çakıt, G., & Özerhan, Y. (2018). PAZAR ARAŞTIRMASI VE PAZARA GİRİŞ DESTEĞİ KAPSAMINDA SEKTÖREL TİCARET HEYETLERİNİN İŞLETMELERİN İHRACAT PERFORMANSLARINA ETKİSİ. Bankacılık Ve Finansal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 1-18.