Ekonomik yönüyle risk ortamlarında
dahi önemli bir yatırım aracı olarak kabul gören tablo eser sahibi olmak veya
bir başka anlatımla koleksiyonerlik, toplumda prestij yönüyle önemli bir varlık
göstergesi haline gelmiştir. 15. ve 16. yüzyıllarda Floransa’da başlayan bu
ilgi odağı, bu gün dünyada önemli bir sanat piyasasını oluşmuştur. Sanat piyasasının günümüzdeki
ekonomik boyutunun 2016 yılı için 56.6 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiği
Forbes raporlarında açıklanmıştır. Türkiye’deki pazar boyunun ise 2017
yılı için 69 milyon TL ciroya ulaştığı yine aynı raporda açıklanmıştır.
Bu rakamlar Türk resim sanatı piyasasının ekonomik boyutlarının ölçeği
bakımından önemlidir. Sanat piyasasına olan ilginin
düzeyi yatırımcı yönüyle ele alındığında sektörün risk unsurları vardır. Bu
risk ise, yatırımcı ve koleksiyonerler için en büyük sorun olan tablo
sahteciliğidir. Resim piyasasında alıcının karşılaştığı
en büyük sorun, satın alacağı tablonun öncelikli olarak orijinal olup olmadığı
ve değer tespitinde karşılaştığı risktir. Bu makalede, tablo resim sektörünün
bu günkü ekonomik boyutu, yaşadığı
sorunlar, sanat eseri sahtecilikleri, tablo inceleme yöntemleri, Türkiye’deki
durum, eksper sorunu ve tablo eser
incelemede güncel gelişmeler üzerine yapılan araştırma özetlenmiştir. Ayrıca eser güvenliği için dünyada
az sayıda geliştirilen yeni teknolojiler değerlendirilmiş, Türkiye’de Gazi Teknopark,
Ar-Ge projesi olarak geliştirilen, incelemeli patentin kullanıldığı
“Kriptometrik Sanat Eseri Künyesi”nin güvenlik seviyesi incelenmiştir.
Ekonomik yönüyle risk ortamlarında
dahi önemli bir yatırım aracı olarak kabul gören tablo eser sahibi olmak veya
bir başka anlatımla koleksiyonerlik, toplumda prestij yönüyle önemli bir varlık
göstergesi haline gelmiştir. 15. ve 16. yüzyıllarda Floransa’da başlayan bu
ilgi odağı, bu gün dünyada önemli bir sanat piyasasını oluşmuştur. Sanat piyasasının günümüzdeki
ekonomik boyutunun 2016 yılı için 56.6 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiği
Forbes raporlarında açıklanmıştır. Türkiye’deki pazar boyunun ise 2017
yılı için 69 milyon TL ciroya ulaştığı yine aynı raporda açıklanmıştır.
Bu rakamlar Türk resim sanatı piyasasının ekonomik boyutlarının ölçeği
bakımından önemlidir. Sanat piyasasına olan ilginin
düzeyi yatırımcı yönüyle ele alındığında sektörün risk unsurları vardır. Bu
risk ise, yatırımcı ve koleksiyonerler için en büyük sorun olan tablo
sahteciliğidir. Resim piyasasında alıcının karşılaştığı
en büyük sorun, satın alacağı tablonun öncelikli olarak orijinal olup olmadığı
ve değer tespitinde karşılaştığı risktir. Bu makalede, tablo resim sektörünün
bu günkü ekonomik boyutu, yaşadığı
sorunlar, sanat eseri sahtecilikleri, tablo inceleme yöntemleri, Türkiye’deki
durum, eksper sorunu ve tablo eser
incelemede güncel gelişmeler üzerine yapılan araştırma özetlenmiştir. Ayrıca eser güvenliği için dünyada
az sayıda geliştirilen yeni teknolojiler değerlendirilmiş, Türkiye’de Gazi
Teknopark, Ar-Ge projesi olarak geliştirilen, incelemeli patentin kullanıldığı
“Kriptometrik Sanat Eseri Künyesi”nin güvenlik seviyesi incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |